Kinderen vinden papier knusser dan scherm

Kinderen vinden papier knusser dan scherm
Kinderen stappen ergens tussen hun zevende en twaalfde jaar geleidelijk over van voorgelezen worden naar zelfstandig lezen. Maakt het daarbij verschil of bij de overgang vooral vanaf papier wordt gelezen, of is een tablet net zo goed, of slechter, of beter? Het is onderzocht op de University of Sussex.
 
Uit verschillende onderzoeken blijkt dat ouders de voorkeur geven aan papier en denken dat boeken ook het beste zijn voor kinderen. Maar kinderen groeien op met overal elektronica om hen heen, dus misschien geven zij de voorkeur aan schermen. Daarom werden moeders en kinderen gevolgd tijdens het lezen in vier omstandigheden: de moeder leest het kind voor van papier of van scherm, of het kind leest voor van papier of scherm. De sessies werden gefilmd en de betrokkenen werden ondervraagd.

Resultaten

Voor het begrijpen en herinneren van de inhoud van het boek was er weinig verschil tussen boek of tablet, maar voor de betrokkenheid bij het verhaal en voor het gevoel samen iets te doen, won het boek. Verder viel op dat bij het lezen van het scherm zowel de moeders als de kinderen de ander minder lieten meekijken dan bij het lezen van een boek.
Desgevraagd gaven de meeste moeders aan het liefst van papier te lezen, terwijl de voorkeur van de kinderen gelijkelijk verdeeld was over de media.
 
Zie voor de nuance, de onderzoeksopzet, de onderbouwing en meer conclusies het artikel in Frontiers in Psychology.