Pseudonimisering leerlinggegevens maakt educatief maatwerk mogelijk

Pseudonimisering leerlinggegevens maakt educatief maatwerk mogelijk
Het waarborgen van de privacy van leerlingen gaat lastig samen met het opbouwen van digitale profielen waarmee individuele leerweg van elke leerling geoptimaliseerd kan worden. Leerlingen zijn immers minderjarig en moeten daarom extra beschermd worden. Bovendien mogen zij niet zelf toestemming voor het gebruik van gegevens geven. Daarom is de educatieve sector, samen met de overheid en andere belanghebbenden, op zoek naar een manier om adaptieve leermiddelen mogelijk te maken, zonder de privacy te schenden.
 
Daarin is het wetsvoorstel ‘pseudonimisering leerlinggevens’ een essentiële stap. Dat voorstel ligt nu is bij de Tweede Kamer. Dit voorstel regelt dat voor iedere leerling een pseudoniem (keten ID) mag worden gemaakt gebaseerd op het persoonsgebonden nummer (PGN). Door te werken met dit pseudoniem, in combinatie met een beperkte en gestandaardiseerde set leerlinggegevens (denk aan naam en groep of klas van de leerling), wordt de privacy van leerlingen verder bevorderd en kan het onderwijs op een zo veilig mogelijke manier gebruik maken van de kansen van digitaal leermateriaal. Bovendien draagt deze werkwijze bij aan een efficiënte informatie-uitwisseling wanneer een leerling van school wisselt.

Meer bij de GEU