TMG doet boekje open over afwijzen Talpa
TMG heeft haar formele standpunt bekend gemaakt ten aanzien van het bod van Talpa Holding. Dit formele standpunt is vereist op grond van het Besluit openbare biedingen. In een persbericht serveert TMG het bod van Talpa nog even af.
De Raad van Commissarissen handhaaft zijn aanbeveling en steun voor het bod van Mediahuis en VP Exploitatie (het Consortium) vooral vanwege de in hun ogen overtuigende strategie en de dealzekerheid van het bod.
Een belangrijke afweging naast deze twee argumenten is het feit dat Talpa nooit de aanmeldingsdrempel van 50% zou halen, aangezien Mediahuis en VP Exploitatie niet van plan waren hun aandelen ter beschikking te stellen. Daarmee was het bod van Talpa volgens TMG 'niet realistisch'.
Daarnaast biedt 'de door Talpa voorgestelde strategie voor de combinatie een aantal goede elementen, zoals de indirecte toegang tot distributie en capaciteiten ten aanzien van content. Deze strategie besteedt echter geen aandacht aan de moeilijke marktomstandigheden rond de kernactiviteiten van TMG en de executierisico’s. Het mist voldoende onderbouwing ten aanzien van de bestendiging en ontwikkeling van deze kernactiviteiten. Ook staat vanaf het begin reeds vast dat er geen meerderheidssteun zou zijn voor de voorgestelde strategie, waardoor uitvoering ervan niet mogelijk is. Hoewel Talpa bekend is met deze strategische bezwaren van TMG, heeft zij deze bezwaren in het biedingsbericht niet weggenomen.
De strategie van Mediahuis richt zich op digitale en video content en distributiekanalen en richt zich tevens op het kernbedrijf en andere activiteiten voor een modern mediabedrijf en heeft de benodigde executiekracht. Mediahuis biedt derhalve een overtuigender strategie voor een succesvolle en solide toekomst van TMG.'
'TMG heeft belangrijke afspraken gemaakt met het Consortium waarin de belangen van de stakeholders van TMG en de toekomst van de onderneming zijn gewaarborgd. Dit betreft onderwerpen zoals redactionele onafhankelijkheid, strategie, werkgelegenheid, organisatie, minderheidsaandeelhouders, financiering, merkenbeleid en corporate social responsibility. Deze afspraken kunnen worden afgedwongen door TMG zelf en de twee onafhankelijke commissarissen. Er is met het Consortium bovendien een duidelijke afspraak over de geldigheidsduur van de niet-financiële voorwaarden, die gelden tot het einde van het boekjaar 2019 (waarbij de garantie voor journalistieke onafhankelijkheid eeuwigdurend is en bepaalde afspraken over het behoud van merken 7 jaar geldig zijn).
De niet-financiële voorwaarden van Talpa gaan deels over dezelfde onderwerpen, waarbij deze als intenties zijn geformuleerd en niet als concrete toezeggingen. Zo is er voor geen van de niet-financiële voorwaarden aangegeven gedurende welke termijn deze geldig is. Er ontbreekt bovendien zelfs een gebruikelijk mechanisme om de naleving van de niet-financiële voorwaarden af te kunnen dwingen. Het ontbreken van deze twee cruciale elementen, een duidelijke termijn en een duidelijk nalevingsmechanisme, betekent reeds hierom dat het bod van Talpa op niet-financieel terrein niet superieur is aan dat van het Consortium. Ook de inhoud van de intenties is niet beter dan de afspraken met het Consortium.'
Kortom: TMG kiest duidelijk voor Mediahuis/VP Exploitatie en inmiddels zijn daar de eerste stappen gezet.
De Raad van Commissarissen handhaaft zijn aanbeveling en steun voor het bod van Mediahuis en VP Exploitatie (het Consortium) vooral vanwege de in hun ogen overtuigende strategie en de dealzekerheid van het bod.
Een belangrijke afweging naast deze twee argumenten is het feit dat Talpa nooit de aanmeldingsdrempel van 50% zou halen, aangezien Mediahuis en VP Exploitatie niet van plan waren hun aandelen ter beschikking te stellen. Daarmee was het bod van Talpa volgens TMG 'niet realistisch'.
Daarnaast biedt 'de door Talpa voorgestelde strategie voor de combinatie een aantal goede elementen, zoals de indirecte toegang tot distributie en capaciteiten ten aanzien van content. Deze strategie besteedt echter geen aandacht aan de moeilijke marktomstandigheden rond de kernactiviteiten van TMG en de executierisico’s. Het mist voldoende onderbouwing ten aanzien van de bestendiging en ontwikkeling van deze kernactiviteiten. Ook staat vanaf het begin reeds vast dat er geen meerderheidssteun zou zijn voor de voorgestelde strategie, waardoor uitvoering ervan niet mogelijk is. Hoewel Talpa bekend is met deze strategische bezwaren van TMG, heeft zij deze bezwaren in het biedingsbericht niet weggenomen.
De strategie van Mediahuis richt zich op digitale en video content en distributiekanalen en richt zich tevens op het kernbedrijf en andere activiteiten voor een modern mediabedrijf en heeft de benodigde executiekracht. Mediahuis biedt derhalve een overtuigender strategie voor een succesvolle en solide toekomst van TMG.'
'TMG heeft belangrijke afspraken gemaakt met het Consortium waarin de belangen van de stakeholders van TMG en de toekomst van de onderneming zijn gewaarborgd. Dit betreft onderwerpen zoals redactionele onafhankelijkheid, strategie, werkgelegenheid, organisatie, minderheidsaandeelhouders, financiering, merkenbeleid en corporate social responsibility. Deze afspraken kunnen worden afgedwongen door TMG zelf en de twee onafhankelijke commissarissen. Er is met het Consortium bovendien een duidelijke afspraak over de geldigheidsduur van de niet-financiële voorwaarden, die gelden tot het einde van het boekjaar 2019 (waarbij de garantie voor journalistieke onafhankelijkheid eeuwigdurend is en bepaalde afspraken over het behoud van merken 7 jaar geldig zijn).
De niet-financiële voorwaarden van Talpa gaan deels over dezelfde onderwerpen, waarbij deze als intenties zijn geformuleerd en niet als concrete toezeggingen. Zo is er voor geen van de niet-financiële voorwaarden aangegeven gedurende welke termijn deze geldig is. Er ontbreekt bovendien zelfs een gebruikelijk mechanisme om de naleving van de niet-financiële voorwaarden af te kunnen dwingen. Het ontbreken van deze twee cruciale elementen, een duidelijke termijn en een duidelijk nalevingsmechanisme, betekent reeds hierom dat het bod van Talpa op niet-financieel terrein niet superieur is aan dat van het Consortium. Ook de inhoud van de intenties is niet beter dan de afspraken met het Consortium.'
Kortom: TMG kiest duidelijk voor Mediahuis/VP Exploitatie en inmiddels zijn daar de eerste stappen gezet.