In de VS gaan luisterboeken lekker
Luisteraarsprofiel
Ongeveer de helft van de boekenluisteraars is jonger dan 35. Dat is belangrijk voor de sector, omdat zij waarschijnlijk ook in de toekomst luisterboeken zullen blijven kopen. Luisteraars zijn ook lezers: ze lezen of beluisteren gemiddeld vijftien boeken per jaar. Bij de veelluisteraars zijn meer mannen (56%) dan vrouwen (44%). Bij de af en toeluisteraars is het andersom (48%-52%). Voor het luisteren gebruikt een derde een smartphone. Dat doen ze het vaakst thuis (57%) of in de auto (32%).
Om de cijfers wat meer reliëf te geven zijn tweeduizend respondent naar hun luistergedrag gevraagd. Als belangrijkste voordeel van luisteren boven lezen geven de meeste (78%) aan dat ze er ‘iets bij kunnen doen’, zoals reizen of sporten. Toch zegt 56% van de ondervraagden dat ze dat niet doen en ‘alleen maar luisteren’. Van degenen die het luisteren wel combineren doet 68% dat met huishoudelijk werk (voornamelijk bakken), sporten (56%) en knutselen (36%). Bibliotheken zijn de belangrijkste plek om nieuwe luisterboeken te ontdekken.
Makkelijk
Waarschijnlijk kiezen veel mensen voor een audioboek omdat ze lezen inspannender vinden dan luisteren. Mensen die moeilijkheden hebben met lezen (of jong zijn en zich nog moeten ontwikkelen) kunnen al luisterend boeken aan die een stuk moeilijker zijn dan wanneer ze lezen, vergelijkbaar met het niveauverschil dat leerlingen in twee jaar overbruggen.