Nieuwe privacyregels hindernis digitale journalistiek
Een groep Europese nieuwsuitgevers waarschuwt in een open brief dat het ePrivacy-voorstel een gevaar vormt voor de toekomst van digitale journalistiek. De open brief is onder meer ondertekend door Mediahuis, NRC, de Persgroep en Sanoma en wordt gesteund door News Media Europe.
Op grond van de voorgestelde ePrivacy-verordening moeten consumenten alle trackingcookies van derden uit kunnen schakelen via hun browserinstellingen.
De ondertekenaars vrezen dat de marktverhoudingen hierdoor onevenrediger zullen worden. Negentig procent van de Europeanen gebruikt browsers van slechts vier internetbedrijven, Google, Apple, Microsoft en Mozilla.
Omdat deze partijen bestaande relaties hebben met hun gebruikers en op basis van hun algemene voorwaarden gebruik kunnen maken van uitgebreide gebruikersprofielen, wordt het speelveld mogelijk nog ongelijker.
Ook wordt het door de nieuwe regels moeilijker om consumenten gepersonaliseerd aanbod van nieuws en advertenties te tonen, aldus de ondertekenaars. ‘Dit vormt een gevaar voor de toekomst van de journalistiek.’
Eerder zei Raoul Grünthal, CEO van het Zweedse mediaconcern Schibsted en vice-voorzitter van News Media Europe, tijdens een hoorzitting in het Europees Parlement dat gepersonaliseerde berichten en advertenties essentieel zijn om het pluriforme aanbod van vrije en onafhankelijke kwaliteitsjournalistiek in stand te houden.
Bron: NDP Nieuwsmedia
Op grond van de voorgestelde ePrivacy-verordening moeten consumenten alle trackingcookies van derden uit kunnen schakelen via hun browserinstellingen.
De ondertekenaars vrezen dat de marktverhoudingen hierdoor onevenrediger zullen worden. Negentig procent van de Europeanen gebruikt browsers van slechts vier internetbedrijven, Google, Apple, Microsoft en Mozilla.
Omdat deze partijen bestaande relaties hebben met hun gebruikers en op basis van hun algemene voorwaarden gebruik kunnen maken van uitgebreide gebruikersprofielen, wordt het speelveld mogelijk nog ongelijker.
Ook wordt het door de nieuwe regels moeilijker om consumenten gepersonaliseerd aanbod van nieuws en advertenties te tonen, aldus de ondertekenaars. ‘Dit vormt een gevaar voor de toekomst van de journalistiek.’
Eerder zei Raoul Grünthal, CEO van het Zweedse mediaconcern Schibsted en vice-voorzitter van News Media Europe, tijdens een hoorzitting in het Europees Parlement dat gepersonaliseerde berichten en advertenties essentieel zijn om het pluriforme aanbod van vrije en onafhankelijke kwaliteitsjournalistiek in stand te houden.
Bron: NDP Nieuwsmedia