Boekendivisie bezorgt WPG verlies over 2016
WPG Uitgevers heeft over 2016 een verlies geleden van 2,5 miljoen euro. Boosdoener is de boekendivisie die niet profiteerde van de opleving in de boekenbranche
Het verlies van WPG Uitgevers komt in 2016 uit op 2,5 miljoen terwijl over 2015 nog een winst van 2,3 miljoen bijgeschreven kon worden. De tgenvallende resultaten bij de boekendivisie speelden een grote rol bij het verlies. Terwijl de boekenbranche een voorzichtig herstel liet zien, konden de boekenuitgeverijen binnen WPG daarvan niet profiteren. Vooral de resultaten van De Bezige Bij vielen tegen. De educatieve uitgeverij binnen WPG, Zwijsen, had daarentegen een uitstekend jaar.
De tijdschriften hebben al jaren te kampen met een krimpende markt en binnen WPG zijn daar ook al maatregelen getroffen: een re-organisatie binnen Voetbal International en ook een nieuwe opzet bij Vrij Nederland.
Het verlies komt niet geheel onverwacht, al begin dit jaar had de nieuwe CEO, Patrick Swart, tegenover het FD laten doorschemeren dat 2016 geen winstgevend jaar zou zijn. Swart wil dat in 2020 alle activiteiten op zijn minst geen verlies maken. Naast besparingen op kosten wil WPG daarom ook investeren in innovatie.
In de komende editie van het inct.magazine kunt u een uitgebreid interview lezen met de CEO van WPG: Patrick Swart 'Het gaat nooit meer rustig worden'
(het inct.magazine is exclusief voor leden: de digitale versie is hier te downloaden)
Het verlies van WPG Uitgevers komt in 2016 uit op 2,5 miljoen terwijl over 2015 nog een winst van 2,3 miljoen bijgeschreven kon worden. De tgenvallende resultaten bij de boekendivisie speelden een grote rol bij het verlies. Terwijl de boekenbranche een voorzichtig herstel liet zien, konden de boekenuitgeverijen binnen WPG daarvan niet profiteren. Vooral de resultaten van De Bezige Bij vielen tegen. De educatieve uitgeverij binnen WPG, Zwijsen, had daarentegen een uitstekend jaar.
De tijdschriften hebben al jaren te kampen met een krimpende markt en binnen WPG zijn daar ook al maatregelen getroffen: een re-organisatie binnen Voetbal International en ook een nieuwe opzet bij Vrij Nederland.
Het verlies komt niet geheel onverwacht, al begin dit jaar had de nieuwe CEO, Patrick Swart, tegenover het FD laten doorschemeren dat 2016 geen winstgevend jaar zou zijn. Swart wil dat in 2020 alle activiteiten op zijn minst geen verlies maken. Naast besparingen op kosten wil WPG daarom ook investeren in innovatie.
In de komende editie van het inct.magazine kunt u een uitgebreid interview lezen met de CEO van WPG: Patrick Swart 'Het gaat nooit meer rustig worden'
(het inct.magazine is exclusief voor leden: de digitale versie is hier te downloaden)