Zo ziet de ideale crossmediale redactie eruit

Zo ziet de ideale crossmediale redactie eruit
Redacties hebben zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot teams van allround media-, marketing- en dataspecialisten. Mede door de snelle opkomst van online en social media is de crossmediale redactie niet meer te vergelijken met redacties van ongeveer 15 jaar geleden.  Dit geeft aanleiding tot de vraag hoe het crossmediale redactieproces er in een ideale situatie uit moet zien en wat crossmediale redacteuren tegenwoordig allemaal moeten kunnen. 
 
Tikken, schieten, klaar
15 jaar geleden was het redactionele productieproces – en met name de rolverdeling – een stuk eenvoudiger. Journalisten schreven artikelen, fotografen schoten het beeld en de hoofd- en eindredactie bewaakten de kwaliteit en workflow. De redactie gaf de content vervolgens uit handen aan vormgever, drukker, binder en distributeur.

Het belang van online marketing van content
Tegenwoordig is dit proces drastisch veranderd. De content moet niet alleen gemaakt, maar ook actief worden aangeboden en vermarkt. Productie, publicatie, distributie en analyse is allemaal in handen van een breed redactieteam. De online marketing van content is bijna net zo belangrijk geworden als de productie. Rollen en expertises zijn in elkaar gevloeid.
 
Content levenscyclus
De nieuwe crossmediale redactie heeft er dus een aardig takenpakket bijgekregen. Dat begint bij de productie, waarbij content atomisatie een rol speelt. Dan de publicatie, waar ook SEO, Meta tags en crosslinks belangrijk zijn. Daarna start het delen en de promotie van de content via social media, social media advertising en targeting. Aan het eind van de content levenscyclus wordt alle data geanalyseerd om een goed beeld te krijgen van het doelgroepgedrag en de egagement.
 
Welke mensen heb je nodig?
Voor de ideale crossmediale redactie heb je verschillende specialisten nodig. Niet alle taken hoeven door verschillende personen te worden uitgevoerd, functies kunnen ook worden gecombineerd, afhankelijk van de grootte van een redactie.
 
Lees verder op bladendokter.nl