Volgend jaar collectieve promotieactie voor lokale boekwinkel
Afgelopen week stuurde minister Bussemaker een brief naar de Tweede Kamer naar aanleiding van de motie Van Veen/Bergkamp. Zij doet daarin een voorstel voor een collectieve promotieactie voor de lokale boekwinkel. De actie krijgt als (werk)titel ‘Plezier haal je uit de boekhandel’ en moet volgend jaar van start gaan. De Boekverkopersbond is blij met het voorstel.
In het voorstel van de minister wat zij beschrijft als een ‘collectieve promotieactie met een individuele invulling door de lokale boekhandel’ organiseert de CPNB jaarlijks twee actieweken. In de actieweken kunnen boekhandels die aan bepaalde assortimentseisen voldoen, buiten de vaste actieperioden als de Boekenweek en Kinderboekenweek, combinatieaanbiedingen doen. Bij de aankoop van boeken tijdens de actie ‘Plezier haal je uit de boekhandel’ krijgt de klant de keuze uit ‘Plezierpakketten’. Elk pakket bevat vouchers die korting geven op activiteiten, diensten of producten van lokale bedrijven zoals musea, theaters, sportclubs of een wijnproeverij. Als de Tweede Kamer akkoord gaat met het voorstel kan de CPNB campagne begin 2018 van start gaan onder de huidige regelgeving.
De Motie Van Veen/Bergkamp vraagt de regering te onderzoeken ‘welke mogelijkheden er zijn om de combinatieverkoop te verruimen voor individuele boekhandelaren, zodat ondernemerschap kan worden bevorderd en het boek kan worden gepromoot’. Deze motie werd in 2015 tijdens de tweede evaluatie van de Wet op de vaste boekenprijs aangenomen. De minister werkte deze motie eerder uit in een voorstel dat boekhandels de mogelijkheid bood om de klant bij een boekaanschaf ter waarde van minimaal € 15,- een geschenk van maximaal € 5,- te kunnen geven. Voor deze individuele kortingsactie was echter een wijziging van de Wet op de vaste boekenprijs en het Besluit vaste boekenprijs nodig. Bij de voorbereiding van de wetswijziging bleek het daarnaast niet mogelijk om tegemoet te komen aan de wens van de Tweede Kamer om exclusieve internetboekhandels en boekverkopers met een assortiment van minder dan 1000 titels uit te sluiten van de kortingsacties.
In het voorstel van de minister wat zij beschrijft als een ‘collectieve promotieactie met een individuele invulling door de lokale boekhandel’ organiseert de CPNB jaarlijks twee actieweken. In de actieweken kunnen boekhandels die aan bepaalde assortimentseisen voldoen, buiten de vaste actieperioden als de Boekenweek en Kinderboekenweek, combinatieaanbiedingen doen. Bij de aankoop van boeken tijdens de actie ‘Plezier haal je uit de boekhandel’ krijgt de klant de keuze uit ‘Plezierpakketten’. Elk pakket bevat vouchers die korting geven op activiteiten, diensten of producten van lokale bedrijven zoals musea, theaters, sportclubs of een wijnproeverij. Als de Tweede Kamer akkoord gaat met het voorstel kan de CPNB campagne begin 2018 van start gaan onder de huidige regelgeving.
De Motie Van Veen/Bergkamp vraagt de regering te onderzoeken ‘welke mogelijkheden er zijn om de combinatieverkoop te verruimen voor individuele boekhandelaren, zodat ondernemerschap kan worden bevorderd en het boek kan worden gepromoot’. Deze motie werd in 2015 tijdens de tweede evaluatie van de Wet op de vaste boekenprijs aangenomen. De minister werkte deze motie eerder uit in een voorstel dat boekhandels de mogelijkheid bood om de klant bij een boekaanschaf ter waarde van minimaal € 15,- een geschenk van maximaal € 5,- te kunnen geven. Voor deze individuele kortingsactie was echter een wijziging van de Wet op de vaste boekenprijs en het Besluit vaste boekenprijs nodig. Bij de voorbereiding van de wetswijziging bleek het daarnaast niet mogelijk om tegemoet te komen aan de wens van de Tweede Kamer om exclusieve internetboekhandels en boekverkopers met een assortiment van minder dan 1000 titels uit te sluiten van de kortingsacties.