ACM: bundeling NRC-TMG stimuleert concurrentie

ACM: bundeling NRC-TMG stimuleert concurrentie
De Autoriteit Consument en Markt heeft de toelichting gepubliceerd op het besluit dat er uit het oogpunt van concurrentie geen bezwaar is tegen de overname van TMG door Mediahuis, nu al eigenaar van NRC Media. Het tegenwicht van de Persgroep is sterk genoeg.
 
De belangrijkste markten die verstoord zouden kunnen worden door de overname zijn de adverteerdersmarkt en de lezersmarkt. Maar op de adverteerdersmarkt zijn kranten niet dominant meer: die positie is in handen van televisie en online. De twee blokken zouden elkaar hier juist beter op kunnen beconcurreren als ze meer in evenwicht zijn.
 
Lezers zijn tamelijk trouw een bepaalde krant. Bovendien hebben beide concerns titels in alle doelgroepen: NRC (Mediahuis) concurreert vooral met de Volkskrant en Trouw (Persgroep), de Telegraaf (TMG-Mediahuis) met AD (Persgroep.)
 
Lees meer over het rapport van de ACM bij het FD.