Het Parool wint internationale prijs
De prijs werd uitgereikt tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de Society for News Design, een internationale koepelorganisatie van vormgevers en journalisten. De Duitse krant Die Zeit kreeg dezelfde prijs. Andere genomineerde dagbladen waren onder meer The New York Times, The Guardian en The Washington Post In totaal hadden 170 kranten uit alle delen van de wereld ingezonden.
De jury prees Het Parool vrijdagnacht in de Nascar Hall of Fame in de Amerikaanse stad Charlotte voor ‘een betoverende vormgeving die nieuwsverhalen verleidelijk maakt om te lezen’. De ‘duidelijke signatuur’ en de ‘opvallende mix van stevige nieuwskoppen en elegante witruimte’ werd ‘vernieuwend’ genoemd. “Deze krant heeft een smoel en een missie.”
De onderscheiding werd vrijdagnacht in ontvangst genomen door Ronald Ockhuysen en Kamilla Leupen, de hoofdredactie van de krant. Ockhuysen: “Deze prijs, de Oscar in krantenland, bevestigt dat Het Parool bijzonder is: Amsterdams en internationaal tegelijk. Dit is een stimulans om nog betere kranten te maken.” Het Parool kreeg op 10 februari 2016 een nieuw ontwerp. De Poolse designer Jacek Utko en art directors John Koning en Floor Koop benadrukten in hun vormgeving het nieuwskarakter van de krant, en schepten tegelijk veel ruimte voor fotografie en graphics.
Het Parool kreeg in Charlotte ook twee ‘awards of excellence’ voor de sectie PS. Deze pagina’s – op werkdagen de tweede helft van de krant – werden door de jury ‘hoopgevend’ genoemd voor ‘een vitale toekomst van papieren kranten’. Ockhuysen: “We waren al European Newspaper of the Year en dan is er nu dit eerbetoon. Daar ben ik best beduusd van.”
De jury prees Het Parool vrijdagnacht in de Nascar Hall of Fame in de Amerikaanse stad Charlotte voor ‘een betoverende vormgeving die nieuwsverhalen verleidelijk maakt om te lezen’. De ‘duidelijke signatuur’ en de ‘opvallende mix van stevige nieuwskoppen en elegante witruimte’ werd ‘vernieuwend’ genoemd. “Deze krant heeft een smoel en een missie.”
De onderscheiding werd vrijdagnacht in ontvangst genomen door Ronald Ockhuysen en Kamilla Leupen, de hoofdredactie van de krant. Ockhuysen: “Deze prijs, de Oscar in krantenland, bevestigt dat Het Parool bijzonder is: Amsterdams en internationaal tegelijk. Dit is een stimulans om nog betere kranten te maken.” Het Parool kreeg op 10 februari 2016 een nieuw ontwerp. De Poolse designer Jacek Utko en art directors John Koning en Floor Koop benadrukten in hun vormgeving het nieuwskarakter van de krant, en schepten tegelijk veel ruimte voor fotografie en graphics.
Het Parool kreeg in Charlotte ook twee ‘awards of excellence’ voor de sectie PS. Deze pagina’s – op werkdagen de tweede helft van de krant – werden door de jury ‘hoopgevend’ genoemd voor ‘een vitale toekomst van papieren kranten’. Ockhuysen: “We waren al European Newspaper of the Year en dan is er nu dit eerbetoon. Daar ben ik best beduusd van.”