NDP en MMA tegen reclameverbod financiële producten
In een gezamenlijke reactie op de plannen van de AFM noemen NDP Nieuwsmedia, de brancheorganisatie voor nieuwsbedrijven, en de Magazine Media Associatie (MMA), de brancheorganisatie voor multimediale magazinemerken, deze te verstrekkend en onnodig.
Het ministerie van Financiën wil de Autoriteit Financiële Markten (AFM) bevoegdheid geven om financiële producten aan te wijzen waarvoor zij reclame mag verbieden. Zodra deze mogelijkheid er is, wil de AFM voor zes financiële producten reclame verbieden.
Volgens de brancheorganisaties liggen minder ingrijpende maatregelen voor de hand om consumenten te beschermen tegen complexe financiële producten. De focus van de toezichthouder zou gericht moeten zijn op het verstrekken van informatie over complexe financiële producten. Ook zou de overheid voorwaarden aan reclame-uitingen kunnen stellen, zoals bijvoorbeeld bij alcoholhoudende dranken het geval is.
Het ministerie van Financiën wil de Autoriteit Financiële Markten (AFM) bevoegdheid geven om financiële producten aan te wijzen waarvoor zij reclame mag verbieden. Zodra deze mogelijkheid er is, wil de AFM voor zes financiële producten reclame verbieden.
Vrijheid van meningsuiting
Reclame voor legale producten valt onder de vrijheid van meningsuiting, vastgelegd in de Grondwet. Een algeheel verbod op reclame-uitingen voor bepaalde financiële producten is volgens de organisaties een te grote inbreuk op die vrijheid. Nu al moeten aanbieders van financiële producten aan steeds zwaardere eisen voldoen, maar reclameverboden, zoals voor tabak, bestaan vooralsnog niet.Volgens de brancheorganisaties liggen minder ingrijpende maatregelen voor de hand om consumenten te beschermen tegen complexe financiële producten. De focus van de toezichthouder zou gericht moeten zijn op het verstrekken van informatie over complexe financiële producten. Ook zou de overheid voorwaarden aan reclame-uitingen kunnen stellen, zoals bijvoorbeeld bij alcoholhoudende dranken het geval is.