Gooit u er ook met de (i)Pet naar?
Waarom (nog) niet op een tablet? De antwoorden op die laatste vraag kunnen van verschillende aard zijn. Bijvoorbeeld: het gaat goed met print alleen; te duur; te veel werk; geen verstand van; et cetera. Een en ander klinkt misschien wat negatief en dat wil ik natuurlijk ook weer niet dus zal ik proberen er een draai aan te geven.
Een tablet zoals we die nu kennen is er natuurlijk nog maar net en we moeten er allemaal nog onze weg in vinden wat mij betreft. De één vindt een pdf te lezen op een tablet al prachtig. Is dat omdat men er makkelijk geld aan verdient? Grote vraag is of de tablet iets dergelijks, een pdf ook verdient? Nou ja soms wel, denk ik dan maar. De ander wil veel interactiviteit en beleving. Te veel interactiviteit willen we ook weer niet heb ik laatst van een grote uitgever begrepen op een congres. Later op datzelfde congres begreep ik ook dat er soms enkel en alleen maar zogenaamd landscape gepubliceerd wordt op een tablet omdat de lezer dat zo liever heeft. Zou dat zo zijn of zou het zo zijn dat de uitgever, de maker, dat liever heeft omdat dat minder tijd kost om een dergelijke publicatie op de tablet te krijgen?
Als je 18 jaar wordt dan mag je in Nederland autorijles nemen en kan je, als je het goed kan en slaagt voor je rij-examen, je rijbewijs ophalen. Kan je dan al rijden en heb je dan al ervaring? De eerste websites werden achttien jaar geleden voor het eerst op het world wide web getoond en we zijn nog maar een dik jaar met tablets aan de gang dus wat kunnen we en mogen we verwachten? Wellicht best al wel veel, ik reed de eerste jaren schadevrij. Het internet is ook weer niet van gisteren en we mogen best experimenteren. Daarbij moeten we zeker uit gaan van de kracht van het internet en de mogelijkheden van het device, de tablet. Sommige zaken zijn ook geen experiment meer, we noemen in deze graag XML. Create once and use many times, prima, maar daar willen we niet teveel werk voor doen, vandaag de dag kan dat ook. Als eerder eens genoemd: "De weborientatie moet in het hart van het systeem zitten voor wat betreft publiceren". U hoeft geen 1 op 1 kopie van uw blad op de tablet te zetten, u kunt interactiviteit toevoegen. U kan in contact komen middels bijvoorbeeld social media met uw lezers. U kunt video’s plaatsen en veel meer beelden toevoegen dan dat u ooit in print kwijt kunt als het al kan!
Nog even terug te komen op de inleiding, natuurlijk noem ik geen voorbeelden van uitgevers, want wat voor de één gisteren al op de tablet moest hoeft voor een ander al helemaal niet of nooit. Dat is aan de uitgever, en zijn (potentiële) klant om te bepalen.