The Correspondent gaat de wereld veroveren
Rob Wijnberg en Ernst-Jan Pfauth brengen De Correspondent wereldwijd in het Engels uit. Daarbij krijgen ze steun van Jay Rosen van New York University. Die gaat onder meer kijken hoe zij met hun model een plek op de Amerikaanse markt kunnen veroveren. In die grote, turbulente nieuwsmarkt is hun model met abonnementen op online nieuws nog onbekend.
De Correspondent experimenteert al langer met het naar het Engels vertalen van artikelen die over onderwerpen gaan die wereldwijd op belangstelling kunnen rekenen. Komend voorjaar denekn ze in VS van start te kunnen gaan met een compleet Engestalige dienst. Dit najaar vertrekken ze al naar de VS om met deskundigen van Niemanslab het model op maat van de Amerikaanse markt te maken.
Het grote verschil dat ze op de Amerikaanse markt denken te kunnen maken is dat ze niet meegaan in de dagelijkse hijgerigheid die daar nu heerst, maar aandacht te besteden aan de achtergrondverhalen en de dieper gaande onderzoeksjournalistiek. Geen sensatie maar degelijkheid. In een land waar beschuldigingen over ‘fake news’ en ‘alternative facts’ heen en weer vliegen, zou dat best eens mooie markt kunnen zijn. Het abonnementsmodel zonder adverteerders zorgt ervoor dat ze minder afhankelijk zijn het zoveelste relletje.
Het initiatief wordt ondersteund door the Knight Foundation, the Democracy Fund en First Look Media, die The Correspondent zowel met hun goede naam als met geld steunen.
De Correspondent experimenteert al langer met het naar het Engels vertalen van artikelen die over onderwerpen gaan die wereldwijd op belangstelling kunnen rekenen. Komend voorjaar denekn ze in VS van start te kunnen gaan met een compleet Engestalige dienst. Dit najaar vertrekken ze al naar de VS om met deskundigen van Niemanslab het model op maat van de Amerikaanse markt te maken.
Het grote verschil dat ze op de Amerikaanse markt denken te kunnen maken is dat ze niet meegaan in de dagelijkse hijgerigheid die daar nu heerst, maar aandacht te besteden aan de achtergrondverhalen en de dieper gaande onderzoeksjournalistiek. Geen sensatie maar degelijkheid. In een land waar beschuldigingen over ‘fake news’ en ‘alternative facts’ heen en weer vliegen, zou dat best eens mooie markt kunnen zijn. Het abonnementsmodel zonder adverteerders zorgt ervoor dat ze minder afhankelijk zijn het zoveelste relletje.
Het initiatief wordt ondersteund door the Knight Foundation, the Democracy Fund en First Look Media, die The Correspondent zowel met hun goede naam als met geld steunen.