Kunnen computers verkoopsucces voorspellen?

Kunnen computers verkoopsucces voorspellen?
In een artikel in NRC vertellen Patrick Swart van WPG en Wiet de Bruijn van VBK uit welke rol big data en algoritmen nu en binnenkort spelen in de uitgeefwereld. De verwachtingen van Patrick Swart zijn een stuk hoger dan die van Wiet de Bruijn.
 
De claim van de computerdeskundigen dat een grondige analyse van de tekst zowel op zinsniveau als in de structuur een voorspelling kan opleveren. Daarbij wordt een nieuw manuscript vergeleken met boeken die eerder een succes zijn geworden.
 
Bij deze uitgevers heeft realisme de overhand. Beide zijn het erover eens dat je niet kunt voorspellen welk boek een bestseller wordt. Swart denkt dat het wel gaat lukken om het aandeel boeken dat niet uit de kosten komt te beperken. De Bruijn ziet computeranalyse meer als schrijfhulp: in de meer formele genres kan het fouten detecteren waarmee de auteur of redactie aan de slag kan.

Meer verwachtingen hebben ze van het analyseren van lezersgegevens. Die kunnen helpen om klanten beter te adviseren over het aanschaffen van meer boeken.