​Nederlandse mediapartijen en opleidingen bundelen krachten in VR Academy

​Nederlandse mediapartijen en opleidingen bundelen krachten in VR Academy
Hilversum Media Campus, NHTV, MediaMonks en HKU starten met de VR Academy. Hiermee komen ze tegemoet aan de groeiende behoefte uit de industrie om professionele kennis en skills te ontwikkelen op het gebied van Virtual Reality.

Deze relatief nieuwe technologie biedt enorme marktkansen voor de creatieve industrie, ook op internationaal niveau. Om die daadwerkelijk te pakken biedt de VR Academy verschillende soorten trainingen aan, elk gericht op een andere doelgroep. Donderdag 23 maart is de eerste training ‘Breaking the Ground for VR’ gestart in Old School Projects in Hilversum.
 
Virtual Reality is al een tijdje hét buzzword in de creatieve industrie, met grote potentie volgens internationaal onderzoek. Marktanalisten van Business Insider hebben berekend dat de VR-markt in 2020 28 miljard dollar waard is. Onderzoekers van Forbes schatten dat de toekomst groei van de VR/AR-markt (software en hardware) in het jaar 2025 goed is voor minimaal 23 biljoen dollar tot 182 biljoen dollar.
 
Door een VR-bril op te zetten zit je als gebruiker veel meer in een verhaal. Je hebt het gevoel er echt bij te zijn en je voelt je meer betrokken door de intense beleving. Deze kracht maakt VR heel interessant voor mediamakers, maar de technologie zet makers ook voor uitdagingen.
 
Samen optrekken om Nederlandse industrie een impuls te geven
Veel bedrijven in de creatieve industrie, van omroepen tot reclamebureaus, experimenteren op dit moment met Virtual Reality. Er is op dit vlak alleen nog onvoldoende opleidingsaanbod beschikbaar. Daarom besluiten MediaMonks, Hilversum Media Campus, NHTV en HKU hun krachten te bundelen en samen een impuls te geven aan kennis- en talentontwikkeling op het gebied van VR in Nederland.
 
De eerste training die de VR Academy aanbiedt is ‘Breaking the Ground for VR’. Op donderdag 23 maart en donderdag 6 april dompelt een groep mediaprofessionals zich onder in deze tweedaagse training. Tijdens de training gaan Robert-Jan Blonk (VR Producer van MediaMonks), Marnix van Gisbergen (Lector Digital Media Concepts van NHTV) en Hartmut Koenitz (Lector Interactive Narrative Design van HKU) in op het hele VR-productieproces: van idee tot realisatie.
 
Wimar Jaeger, wethouder Media van de gemeente Hilversum: "VR biedt Nederlandse mediabedrijven grote kansen. De behoefte naar personeel op dit gebied groeit met de dag. De VR Academy jaagt de ontwikkeling van VR talent in Nederland aan. Daarmee geven we een impuls aan onze internationale koppositie op het gebied van media."
Naast de introductietraining voor makers zal het aanbod uitgebreid worden met onder meer trainingen voor directie en hoger management en een verdiepingstrack voor meer ervaren makers en VR-experts.