Strengere privacyregels van kracht

Strengere privacyregels van kracht
Volgend jaar wordt de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Deze Europese privacywet vervangt de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). Iedereen die persoonsgegevens verzamelt, of dat nu voor marketingdoeleinden is of in een webshop, moet checken of de praktijk nog aan de nieuwe regels voldoet.

Persoonsgegevens verwerken

Persoonsgegevens zijn alle gegevens waarmee je een persoon kunt identificeren. Dat kan uiteraard iemands naam zijn, maar ook iemands koopgedrag, een IP-adres of een identiteit op de sociale media. De gegevens versleutelen biedt niet genoeg bescherming: pas wanneer de gegevens volledig geanonimiseerd zijn en je iemand dus niet meer kunt identificeren, zijn het geen persoonsgegevens meer. Ook verwerken is een ruim begrip. Eigenlijk is elk gebruik een vorm van verwerken voor de nieuwe verordening.
 
Om de gegevens te mogen gebruiken gelden de volgende voorwaarden die betrekking hebben op het doel van het gebruik.
  • De gegevens zijn noodzakelijk om een resultaat te behalen dat niet op andere wijze behaald kan worden.
  • De verwerking past binnen een gerechtvaardigd belang.
  • De impact op de privacy is beperkt.
  • De consument heeft ondubbelzinnig toestemming gegeven.
Daarnaast gelden regels voor de zorgvuldige uitvoering van het gebruik:
  • De organisatie is transparant over het doel en methode van de verwerking van persoonsgegevens.
  • De gegevens worden alleen voor een specifiek doel verzameld en verwerkt.
  • Er worden niet meer gegevens verzameld en verwerkt dan noodzakelijk.
  • De gegevens worden goed beveiligd opgeslagen.

Verantwoordelijk

Degene die tot het gebruik van de gegevens besluit is in principe verantwoordelijk voor de bescherming van de privacy. Maar degene die de opdracht uitvoert gaat niet bij voorbaat vrijuit. Iedereen die met de gegevens werkt, moet zich bewust zijn van het gevoelige karakter.