CB en Printforce onderzoeken verdergaande integratie print en logistiek
Logistiek dienstverlener CB en printbedrijf Printforce onderzoeken de mogelijkheid om hun samenwerking verder te intensiveren. Daarmee willen zij nu en in de toekomst optimaal aansluiten bij de ‘on-demand printbehoefte’ in de markt, ook bij hogere oplages, speciale producties en voor buitenlandse boeken en tijdschriften. De inzet van nieuwe technieken moet bovendien zorgen voor lagere kosten.
Steeds meer uitgevers kiezen ervoor boeken pas te laten produceren, nadat deze zijn verkocht. Met als belangrijke reden de onvoorspelbaarheid van de vraag en daarmee samenhangend de voorraadrisico’s. Sinds 2010 bieden CB en Printforce op beperkte schaal (in de joint venture JointBook Services - JBS) in het distributiecentrum van CB al een volledig geïntegreerde print on demand faciliteit. JBS produceert nu vooral titels met een lage omloopsnelheid en bestsellers waar even geen voorraad van is. Om dit nu op grotere schaal te kunnen uitrollen, ook internationaal, wordt de samenwerking uitgebreid.
Snel en goed beschikbaar, ook zonder voorraad
Hans Willem Cortenraad, algemeen directeur bij CB: ‘Vooral voor titels met een hogere jaarlijkse verkoop (tot 1500 stuks) willen we nieuwe mogelijkheden bieden, zodat we deze titels razendsnel kunnen produceren en direct beschikbaar kunnen maken voor boekhandel of webwinkel. We willen de laatste print- en bindtechniek inzetten zodat productiemogelijkheden groter worden en de productiekosten lager. Door logistiek en print verder op elkaar af te stemmen hoeven uitgevers en boekverkopers nooit meer ‘nee’ te verkopen. Snel en goed beschikbaar, zonder voorraadrisico, dat wordt steeds belangrijker.’
Buitenlandse en educatieve boeken hier geproduceerd
Ook voor buitenlandse uitgevers wordt het aantrekkelijker om hun titels voor de Europese markt te laten beheren en on-demand te laten produceren bij CB en Printforce. Cortenraad: ‘Voorraad houden op het vaste land of lang wachten op transport vanuit bijvoorbeeld de VS is dan niet meer nodig.’ Een tweede marktontwikkeling waar de combinatie op in wil spelen is de personalisatie van educatieve boeken voor scholen en onderwijsinstellingen.
CB en Printforce bespreken de weg naar verdere samenwerking. Rombout Eikelenboom, Managing Partner van Printforce: ‘Printforce en CB vullen elkaar perfect aan en hebben de afgelopen jaren bewezen als partners succesvol te kunnen werken voor gezamenlijke klanten.’ Naar verwachting zullen CB en Printforce voor de zomer bekend maken op welke wijze zij de samenwerking verder inrichten.
Steeds meer uitgevers kiezen ervoor boeken pas te laten produceren, nadat deze zijn verkocht. Met als belangrijke reden de onvoorspelbaarheid van de vraag en daarmee samenhangend de voorraadrisico’s. Sinds 2010 bieden CB en Printforce op beperkte schaal (in de joint venture JointBook Services - JBS) in het distributiecentrum van CB al een volledig geïntegreerde print on demand faciliteit. JBS produceert nu vooral titels met een lage omloopsnelheid en bestsellers waar even geen voorraad van is. Om dit nu op grotere schaal te kunnen uitrollen, ook internationaal, wordt de samenwerking uitgebreid.
Snel en goed beschikbaar, ook zonder voorraad
Hans Willem Cortenraad, algemeen directeur bij CB: ‘Vooral voor titels met een hogere jaarlijkse verkoop (tot 1500 stuks) willen we nieuwe mogelijkheden bieden, zodat we deze titels razendsnel kunnen produceren en direct beschikbaar kunnen maken voor boekhandel of webwinkel. We willen de laatste print- en bindtechniek inzetten zodat productiemogelijkheden groter worden en de productiekosten lager. Door logistiek en print verder op elkaar af te stemmen hoeven uitgevers en boekverkopers nooit meer ‘nee’ te verkopen. Snel en goed beschikbaar, zonder voorraadrisico, dat wordt steeds belangrijker.’
Buitenlandse en educatieve boeken hier geproduceerd
Ook voor buitenlandse uitgevers wordt het aantrekkelijker om hun titels voor de Europese markt te laten beheren en on-demand te laten produceren bij CB en Printforce. Cortenraad: ‘Voorraad houden op het vaste land of lang wachten op transport vanuit bijvoorbeeld de VS is dan niet meer nodig.’ Een tweede marktontwikkeling waar de combinatie op in wil spelen is de personalisatie van educatieve boeken voor scholen en onderwijsinstellingen.
CB en Printforce bespreken de weg naar verdere samenwerking. Rombout Eikelenboom, Managing Partner van Printforce: ‘Printforce en CB vullen elkaar perfect aan en hebben de afgelopen jaren bewezen als partners succesvol te kunnen werken voor gezamenlijke klanten.’ Naar verwachting zullen CB en Printforce voor de zomer bekend maken op welke wijze zij de samenwerking verder inrichten.