Bevolkingsgroei en boekendip

Bevolkingsgroei en boekendip


Laten we het hier maar eens over hebben. #CPNB (in een keer goed). Stichting Collectieve Propaganda Nederlands Boek. Te bewonderen op facebook, wat inmiddels 34 mensen voor u deden. Raar woord dat propaganda. In mijn vak staat propaganda voor een wat eenzijdige boodschap. ik had er profilering van gemaakt. Stichting Profilering Nederlands boek. Zie dat 'e'tje in logo al iets kantelen, heb je ook meteen de associatie met 'electronic'.

Zo’n partij heeft natuurlijk een leider. Dat kan - ondanks de massale ontlezing - niemand ontgaan zijn. Hij stond in flink wat bladen. #NRC, #Elsevier, bijvoorbeeld. We hebben het over Eppo van Nispen tot Sevenaer. Zo maar een quote: "Ze vonden het wel gek op kantoor; hun directeur in een musketierspak." Of "in kader van maling aan het systeem, moet je nooit ergens blijven hangen." Nog een: "Als mensen aan mij vragen hoe de boekenmarkt zich gaat ontwikkelen, zeg ik kijk naar de bevolkingsgroei, die neemt af."

(Tussen haakjes: dat is niet alleen een onlogisch, maar ook een raar argument. Zeker in een maand waar we de 7-miljardste wereldburger verwelkomen. In iets meer dan 50 jaar zijn er 4 miljard mensen bijgekomen. 4 miljard potentiële lezers erbij!, zie: http://mastermindmaps.wordpress.com/2011/10/21/on-31th-of-october-7000000000-humans/)

En dat al die verhalen meer propaganda waren voor Eppo van Nispen laat ik maar voor wat het is. Maar dat hij niet verder komt dan dat er moet worden geïnnoveerd, 'business as unusual' moet worden bedreven, dat irriteert me. Geen enkel spoor/idee hoe?

Ben begonnen aan de prachtige biografie van Jobs. Blijkt dat hij na de Mac, iMac, iPod, iPhone, iPad zijn zinnen had gezet op een Apple TV en het veranderen van schoolboekenuitgeverijen. Dat laatste is grappig. Heb op deze plek al maanden geleden geschreven "Als Steve Jobs uitgever zou zijn, was de boekenbranche springlevend." (Boeken, Griekenland en het canvasmodel). Jammer voor de boekenwereld dat Jobs die tijd niet meer is gegund. Jobs was bij leven niet zo publiciteitsgeil. Had hij ook geen tijd voor. Hij was druk bezig te innoveren.