Mediahuis of De Mol?
Twee partijen vechten om een bot en dit geval is er geen derde die er mee heen lijkt te lopen. Mediahuis en De Mol zitten beide achter TMG aan: maar wie moet er winnen?
Voor ons als nieuwsmedium voor uitgevers is deze strijd natuurlijk hartstikke leuk: het levert veel nieuws op en het hele vak smult mee, dus ook veel bezoekers op deze site. Maar wat zou voor het vak nu de beste uitkomst zijn en wat zou voor TMG de beste uitkomst zijn? Een aantal overwegingen, die wat mij betreft open voor discussie staan.
De Mol: wat is zijn rol precies en hoe vervlochten zit hij al in TMG? Oftewel: in hoeverre is hij mede-verantwoordelijk voor het feit dat TMG al een tijd in zwaar weer verkeert? Zijn overwegingen lijken in gegeven door het feit dat TMG in Nederlandse handen moet blijven en dat er een gezond (crossmediaal) mediabedrijf kan ontstaan. De vraag is in hoeverre De Mol alleen als investeerder in een dergelijek constructie stapt en in hoeverre hij dat als media-ondernemer wil doen. Dat zijn toch twee verschillende invalshoeken. Interessant is ook zijn betrokkenheid bij SBS en Radio 538, terwijl TMG natuurlijk ook merken als Radio Veronica en Sky Radio onder zich heeft. Ziet De Mol hierin kansen zich bij een concurrent in te kopen?
Mediahuis: bij NRC kunnen ze meepraten over hoe het is om door dit concern geleid te worden. Op het eerste gezicht lijkt het allemaal vredelievend en lijken de ingrepen allemaal even zinvol als vloeiend te zijn. Feit is wel dat Mediahuis een uitgeefbedrijf is en in Vlaanderen zelfs in de top 10 van meest aantrekkelijke werkgevers staat. Groot punt is natuurlijk dat bij een overname van TMG ongeveer de hele dagbladsector in Nederland in Vlaamse handen is. Hoe erg is dat? Mediahuis lijkt een succesvolle uitgeverij te zijn en instaat te zijn in een moeilijke markt te opereren. Belangrijk om daarbij aan te tekenen is dat de Vlaamse nieuwsmarkt duidelijk anders is dan de onze: geen NU.nl en een traditioneler publiek voor print. Tegelijk heeft Mediahuis bewezen innovaties niet uit de weg te gaan en redelijk succesvol te kunnen implementeren
Mijn gevoel zegt dat Mediahuis wel eens de betere partij zou kunnen zijn, puur omdat het meer vanuit kranten en uitgeverij denkt, terwijl De Mol toch meer een investeerder is die media-imperia bouwt. Maar dat zou juist ook een reden kunnen zijn om voor De Mol te kiezen omdat blijkt dat het media-imperium TMG op zijn grondvesten aan het schudden is. Wat denkt u? Geef u mening in de poll of plaats een reactie...
Voor ons als nieuwsmedium voor uitgevers is deze strijd natuurlijk hartstikke leuk: het levert veel nieuws op en het hele vak smult mee, dus ook veel bezoekers op deze site. Maar wat zou voor het vak nu de beste uitkomst zijn en wat zou voor TMG de beste uitkomst zijn? Een aantal overwegingen, die wat mij betreft open voor discussie staan.
De Mol: wat is zijn rol precies en hoe vervlochten zit hij al in TMG? Oftewel: in hoeverre is hij mede-verantwoordelijk voor het feit dat TMG al een tijd in zwaar weer verkeert? Zijn overwegingen lijken in gegeven door het feit dat TMG in Nederlandse handen moet blijven en dat er een gezond (crossmediaal) mediabedrijf kan ontstaan. De vraag is in hoeverre De Mol alleen als investeerder in een dergelijek constructie stapt en in hoeverre hij dat als media-ondernemer wil doen. Dat zijn toch twee verschillende invalshoeken. Interessant is ook zijn betrokkenheid bij SBS en Radio 538, terwijl TMG natuurlijk ook merken als Radio Veronica en Sky Radio onder zich heeft. Ziet De Mol hierin kansen zich bij een concurrent in te kopen?
Mediahuis: bij NRC kunnen ze meepraten over hoe het is om door dit concern geleid te worden. Op het eerste gezicht lijkt het allemaal vredelievend en lijken de ingrepen allemaal even zinvol als vloeiend te zijn. Feit is wel dat Mediahuis een uitgeefbedrijf is en in Vlaanderen zelfs in de top 10 van meest aantrekkelijke werkgevers staat. Groot punt is natuurlijk dat bij een overname van TMG ongeveer de hele dagbladsector in Nederland in Vlaamse handen is. Hoe erg is dat? Mediahuis lijkt een succesvolle uitgeverij te zijn en instaat te zijn in een moeilijke markt te opereren. Belangrijk om daarbij aan te tekenen is dat de Vlaamse nieuwsmarkt duidelijk anders is dan de onze: geen NU.nl en een traditioneler publiek voor print. Tegelijk heeft Mediahuis bewezen innovaties niet uit de weg te gaan en redelijk succesvol te kunnen implementeren
Mijn gevoel zegt dat Mediahuis wel eens de betere partij zou kunnen zijn, puur omdat het meer vanuit kranten en uitgeverij denkt, terwijl De Mol toch meer een investeerder is die media-imperia bouwt. Maar dat zou juist ook een reden kunnen zijn om voor De Mol te kiezen omdat blijkt dat het media-imperium TMG op zijn grondvesten aan het schudden is. Wat denkt u? Geef u mening in de poll of plaats een reactie...
Voor wie moet TMG kiezen