Noordhoff gaat chat met online coach aanbieden
Noordhoff Uitgevers en Mr. Chadd gaan samenwerken. Dat betekent dat leerlingen van scholen met een abonnement op de chatfunctie van Mr. Chadd wanneer ze iets niet begrijpen vragen kunnen stellen aan een online coach.
Noordhoff Uitgevers wil het docenten gemakkelijk maken om leerlingen via een gepersonaliseerde route op maat te laten leren. Goed opgeleide coaches bieden leerlingen zowel binnen als buiten de klas gerichte begeleiding op een moment dat een docent niet beschikbaar is, terwijl de docent controle houdt over het leerproces.
In het onderwijs groeit de behoefte aan gepersonaliseerd aanbod sterk, en gepersonaliseerd leren is dan ook een belangrijk speerpunt van Noordhoff Uitgevers. Marcel Dol, manager E-publishing bij Noordhoff Uitgevers: 'Dit betekent dat we niet alleen lesmethodes maken die daarvoor geschikt zijn. Wij ontwikkelen ook trainingen met als doel docenten en schoolmanagement te begeleiden in gepersonaliseerd leren. Wij zien het als onze taak om hen daarbij zo optimaal mogelijk te ondersteunen. We onderzoeken hoe Mr. Chadd daar een onderdeel van kan worden. Op dit moment testen we deze service met een van onze pilotscholen, zodat we straks alle scholen een passend aanbod kunnen doen.'
Altijd hulp bij huiswerk
Een veel gehoorde wens in het onderwijs is dat leerlingen onafhankelijk van tijd en plaats kunnen leren. Maar voor een docent is het onmogelijk om op elk moment van de dag beschikbaar te zijn. In de les kan een docent niet alle leerlingen helpen als ze aan het werk zijn. En begrijpt een leerling zijn huiswerk niet, dan stopt het leerproces, en moet hij zijn vraag bewaren tot de volgende les. Als het aan Noordhoff Uitgevers en Mr. Chadd ligt, is dat verleden tijd. Samen met docenten en scholen ontwikkelen zij een oplossing waarmee leerlingen direct online hulp kunnen vragen aan een coach. 'Zo blijft een leerling intrinsiek gemotiveerd', zegt Kim van der Esch, mede-eigenaar van Mr. Chadd.
De coaches van Mr. Chadd nemen de rol van de docent niet over, stelt Van der Esch nadrukkelijk. 'Onze coaches springen juist bij, bijvoorbeeld als de docent met iemand anders bezig is. Maar de docent houdt wél zicht op het leerproces, want achteraf kan hij op het lerarenportaal van Mr. Chadd precies zien welke vragen er gesteld zijn en welke hulp de coach heeft geboden.'
Inzicht in leerbehoeftes
Op het lerarenportaal kan de docent niet alleen terugzien welke vragen coaches hebben beantwoord, het dashboard maakt ook inzichtelijk waar leerbehoeftes liggen. Dat past goed bij de dashboards die Noordhoff bij de methodes biedt. Deze geven goed inzicht in het digitale leerproces. Het lerarenportaal van Mr. Chadd geeft inzicht in leerbehoeftes vanuit zowel leerboeken als digitale leermiddelen. Docenten krijgen daarmee een compleet beeld van het leerproces. Bijkomend voordeel is dat Noordhoff met de feedback die Mr. Chadd levert haar leermiddelen verder kan verfijnen.
Kwaliteit van de coaches
Mr. Chadd schakelt studenten van universiteiten in als coach. Voordat zij als coach mogen werken, worden ze zorgvuldig gescreend en getraind en ondersteund door Noordhoff Uitgevers.
Noordhoff Uitgevers wil het docenten gemakkelijk maken om leerlingen via een gepersonaliseerde route op maat te laten leren. Goed opgeleide coaches bieden leerlingen zowel binnen als buiten de klas gerichte begeleiding op een moment dat een docent niet beschikbaar is, terwijl de docent controle houdt over het leerproces.
In het onderwijs groeit de behoefte aan gepersonaliseerd aanbod sterk, en gepersonaliseerd leren is dan ook een belangrijk speerpunt van Noordhoff Uitgevers. Marcel Dol, manager E-publishing bij Noordhoff Uitgevers: 'Dit betekent dat we niet alleen lesmethodes maken die daarvoor geschikt zijn. Wij ontwikkelen ook trainingen met als doel docenten en schoolmanagement te begeleiden in gepersonaliseerd leren. Wij zien het als onze taak om hen daarbij zo optimaal mogelijk te ondersteunen. We onderzoeken hoe Mr. Chadd daar een onderdeel van kan worden. Op dit moment testen we deze service met een van onze pilotscholen, zodat we straks alle scholen een passend aanbod kunnen doen.'
Altijd hulp bij huiswerk
Een veel gehoorde wens in het onderwijs is dat leerlingen onafhankelijk van tijd en plaats kunnen leren. Maar voor een docent is het onmogelijk om op elk moment van de dag beschikbaar te zijn. In de les kan een docent niet alle leerlingen helpen als ze aan het werk zijn. En begrijpt een leerling zijn huiswerk niet, dan stopt het leerproces, en moet hij zijn vraag bewaren tot de volgende les. Als het aan Noordhoff Uitgevers en Mr. Chadd ligt, is dat verleden tijd. Samen met docenten en scholen ontwikkelen zij een oplossing waarmee leerlingen direct online hulp kunnen vragen aan een coach. 'Zo blijft een leerling intrinsiek gemotiveerd', zegt Kim van der Esch, mede-eigenaar van Mr. Chadd.
De coaches van Mr. Chadd nemen de rol van de docent niet over, stelt Van der Esch nadrukkelijk. 'Onze coaches springen juist bij, bijvoorbeeld als de docent met iemand anders bezig is. Maar de docent houdt wél zicht op het leerproces, want achteraf kan hij op het lerarenportaal van Mr. Chadd precies zien welke vragen er gesteld zijn en welke hulp de coach heeft geboden.'
Inzicht in leerbehoeftes
Op het lerarenportaal kan de docent niet alleen terugzien welke vragen coaches hebben beantwoord, het dashboard maakt ook inzichtelijk waar leerbehoeftes liggen. Dat past goed bij de dashboards die Noordhoff bij de methodes biedt. Deze geven goed inzicht in het digitale leerproces. Het lerarenportaal van Mr. Chadd geeft inzicht in leerbehoeftes vanuit zowel leerboeken als digitale leermiddelen. Docenten krijgen daarmee een compleet beeld van het leerproces. Bijkomend voordeel is dat Noordhoff met de feedback die Mr. Chadd levert haar leermiddelen verder kan verfijnen.
Kwaliteit van de coaches
Mr. Chadd schakelt studenten van universiteiten in als coach. Voordat zij als coach mogen werken, worden ze zorgvuldig gescreend en getraind en ondersteund door Noordhoff Uitgevers.