Oplages dagbladen blijven in neergaande lijn

Oplages dagbladen blijven in neergaande lijn
De betaalde printoplage van dagbladen daalde gemiddeld met 5%. De Telegraaf en NRC Next zaten zelfs boven dat gemiddelde met resp. 9 en 10%.

De oplages werden gemeten over het 4e kwartaal 2015 tot en met het 3e kwartaal van 2016 en vergeleken met dezelfde periode over 2014-2015. De totale betaalde oplage daalde over die periode van 2,5 miljoen naar 2.37 miljoen. Nagenoeg alle dagbladen zagen een daling, waarbij Trouw en De Volkskrant van de landelijke dagbladen een daling zagen die onder het gemiddelde lag en het FD zelfs stabiel wist te blijven. Ook de losse verkoop gaf een daling te zien.



Regionaal
Bij de regionale titels werd gemiddeld 4% verloren, de Leeuwarder Courant (-2%) verloor het minste, de Gooi- en Eemlander en Het Parool (-6%) en Friesch Dagblad (-8%) waren de grootste verliezers.

Gratis krant
Metro verlaagde z’n oplage met 8% tot 407.000.

Bron: Journalismlab/Piet Bakker: Meer grafieken en cijfers