​MediaMatters in 2017 van start met onder meer EO en NRC

​MediaMatters in 2017 van start met onder meer EO en NRC
MediaMatters, de innovatie accelerator voor mediabedrijven en startups, gaat in 2017 van start met 6 organisaties en bedrijven. NPO, AVROTROS, EO, NRC Media, De Groene Amsterdammer en Nederlands Dagblad doen mee aan het programma. Dat is bedoeld om de innovatie bij mediabedrijven en de groei van startups te versnellen.

Belangrijk onderdeel is een hackathon waarin startups een oplossing gaan bedenken voor problemen die door de deelnemende mediaorganisaties zijn ingebracht. Met diverse andere mediabedrijven wordt nog gesproken over deelname in 2017.
 
“We zijn heel blij dat we na de succesvolle pilot in 2016 zulke mooie partijen hebben vastgelegd voor het komende jaar”, zegt Bert Kok van MediaMatters. Zijn collega Rick van Dijk voegt daaraan toe: “Innovatie is van levensbelang voor mediabedrijven en we zijn ervan overtuigd dat onze aanpak een bijdrage levert aan de noodzakelijke transformatie ”.
 
Kern van het programma van MediaMatters is het continue scouten van relevante startups en scale-ups in Nederland en daarbuiten. Een selectie van startups zal zich twee keer per jaar tijdens een MatchMaking Day presenteren aan de deelnemende mediabedrijven. Daarna zullen de beste startups in een hackathon oplossingen bedenken voor concrete problemen waar mediabedrijven mee worstelen. Startups worden daarbij begeleid door deskundige coaches, onder meer op het gebied van customer development.
 
Voor Han-Menno Depeweg, uitgever digitaal van NRC Media, is vooral de scouting van MediaMatters van belang. “Voor mij is het onmogelijk om alles goed bij te houden. Ik kijk uit naar de kennismaking met startups die nieuwe oplossingen mogelijk maken”. Tineke van der Velde-Zijlstra, manager digital en new media van de EO, valt hem daarin bij. “MediaMatters gaat voor mij op zoek naar interessante nieuwe initiatieven en mensen in de markt van online media. Die worden overzichtelijk gepresenteerd en ik heb de ruimte om daar vervolgens zelf iets mee te doen of niet. Dat doet Media Matters en van zo'n aanbod maak ik graag gebruik”.
 
In januari wordt een call uitgezet waarbij startups en scale-ups gevraagd worden zich aan te melden voor het programma. Belangstellende startups en mediabedrijven kunnen zich nu al melden via info@mediamatters.vc of via de website.
 
MediaMatters is een project van stichting iMMovator. MediaMatters versterkt het innovatie ecosysteem in de media en biedt een gestructureerde aanpak om innovatie binnen mediabedrijven te versnellen. Dat gebeurt door hen kennis te laten maken met relevante startups/scale-ups en samen te werken aan nieuwe diensten en producten en verbetering van het bestaande aanbod.