Staatssecretaris Dekker krijgt steun voor aangescherpte markttoets Mediawet

Staatssecretaris Dekker krijgt steun voor aangescherpte markttoets Mediawet
De Tweede Kamer stemt in met het voornemen van Dekker om de aangescherpte markttoets in een wijziging van de Mediawet uit te werken.

Dat bleek tijdens het debat over de Mediabegroting 2017. Ton Elias (VVD), Mohammed Mohandis (PvdA), Pieter Heerma (CDA) en Kees Verhoeven (D66) lieten zich in het debat positief uit over de plannen van Dekker om een wetswijziging voor te bereiden.
Door het aanpassen van de Mediawet wil staatssecretaris Dekker (Media) de Autoriteit Consument & Markt (ACM) een rol geven in de toets die doorlopen wordt voor nieuwe diensten van de publieke omroep.

Analyse van de marktimpact door de ACM
Naast de adviezen van het Commissariaat voor de Media en de Raad voor Cultuur over de publieke waarde van nieuwe diensten van de publieke omroep, zal de ACM de marktimpact van dergelijke diensten analyseren.
Met beproefde mededingingsinstrumenten kan de ACM straks de marktverstoring van nieuwe initiatieven van de publieke omroep in kaart brengen.
In reactie op vragen van Ton Elias (VVD) zegde Dekker toe dat de analyses van de ACM openbaar zullen zijn.

Tempo gevraagd
Kees Verhoeven (D66), die twee jaar geleden de noodzaak van een verbeterde toets agendeerde, drong bij Dekker wel aan tot spoed.
De staatssecretaris kondigde aan nog voor de verkiezingen grote stappen te zullen maken in de voorbereiding van de wetswijziging.
 

Onafhankelijke journalistiek

Dekker gaat op verzoek van Pieter Heerma (CDA) en Mohammed Mohandis (PvdA) onderzoek verrichten naar de toekomst van onafhankelijke journalistiek.In een motie vragen beide Kamerleden naar analogie van de commissie-Brinkman uit 2009 om een onderzoek naar de toekomst van de onafhankelijke journalistiek. De teruglopende advertentie-inkomsten en de toenemende digitalisering en internationalisering vormen de aanleiding voor het verzoek.

Toegevoegde waarde
Hoewel er nog niet over de motie is gestemd, heeft staatssecretaris Dekker (Media) al toegezegd een onderzoeksopzet naar de Kamer te zullen sturen.
Dekker benadrukte dat nieuw onderzoek van toegevoegde waarde moet zijn ten opzichte van alle onderzoeken die in de afgelopen jaren al zijn verricht. Het nieuwe onderzoek moet vooral strategisch relevant zijn.

Twee ontwikkelingen nader bestudeerd
In de onderzoeksopzet komen wat Dekker betreft in ieder geval twee vragen aan de orde.
De eerste betreft de mogelijkheid om private partijen publiek bekostigde taken te laten uitvoeren, zoals bijvoorbeeld al in het Verenigd Koninkrijk gebeurt. De andere vraag betreft de gevolgen van de ontwikkeling dat productie en distributie bij videocontent steeds meer in één hand komen te liggen.

Initiatiefnemer Heerma noemde ook de complexe concurrentieverhoudingen van nationale nieuwsmedia met wereldwijde spelers.

Onderzoeksopzet voor de zomer bekend
De staatssecretaris heeft toegezegd in de voorbereiding onder andere met marktpartijen in gesprek te gaan. Voor de zomer zal de Tweede Kamer de onderzoeksopzet ontvangen.

Bron: NPD Nieuwsmedia