Het Parool is European Newspaper of the Year
Het Parool mag zich vanaf vandaag een jaar lang European Newspaper of the Year noemen, de prijs voor de best vormgegeven krant van Europa.
Het Paroaal werd verkozen uit 191 verschillende kranten uit 27 landen. In februari dit jaar werd de krant geheel gerestyled, dus het spreekt voor zich dat de makers deze onderscheiding als bekroning zien. Hoofdredacteur Ronald Ockhuysen: "Het was een grote operatie: een nieuwe krant, een nieuwe site en een nieuwe app. Daarbij was het onze wens op papier terug te grijpen naar de oude, massieve krant zoals we die kennen uit de jaren vijftig en zestig; vol zelfvertrouwen en zonder een greintje twijfel over de noodzaak van het bestaan van kranten.
"Het Parool is teruggegaan naar zwart-wit als basis. De kleur komt zo veel mogelijk uit de fotografie. Met zware letters in een elegante en krachtige typografie en boven alles geen ditjes-en-datjeskrant. Juist in deze tijden, waarin iedereen op zijn telefoon het nieuws snel bekijkt, moet de krant nadrukkelijk een kwaliteitsbeleving zijn."
De jury van de European Newspaper Award prijst Het Parool om de interactie tussen fotografie, illustraties, infographics, koppen en witruimte. 'De layout maakt Het Parool een onmiskenbaar sterk merk,' meldt het juryrapport.
Het Parool is niet de eerste Nederlandse krant die met deze titel bekroond wordt: in 2001 & 2012 viel de eer al te beurt aan Trouw en in 2013 won De Volkskrant deze prijs.
Naast Het Parool werden ook het Finse Hufvudstadsbladet (lokaal), het Deense dagblad Politiken (landelijk) en het Duitse Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (best vormgegeven weekkrant) onderscheiden.
Lees meer bij Het Parool
Het Paroaal werd verkozen uit 191 verschillende kranten uit 27 landen. In februari dit jaar werd de krant geheel gerestyled, dus het spreekt voor zich dat de makers deze onderscheiding als bekroning zien. Hoofdredacteur Ronald Ockhuysen: "Het was een grote operatie: een nieuwe krant, een nieuwe site en een nieuwe app. Daarbij was het onze wens op papier terug te grijpen naar de oude, massieve krant zoals we die kennen uit de jaren vijftig en zestig; vol zelfvertrouwen en zonder een greintje twijfel over de noodzaak van het bestaan van kranten.
"Het Parool is teruggegaan naar zwart-wit als basis. De kleur komt zo veel mogelijk uit de fotografie. Met zware letters in een elegante en krachtige typografie en boven alles geen ditjes-en-datjeskrant. Juist in deze tijden, waarin iedereen op zijn telefoon het nieuws snel bekijkt, moet de krant nadrukkelijk een kwaliteitsbeleving zijn."
De jury van de European Newspaper Award prijst Het Parool om de interactie tussen fotografie, illustraties, infographics, koppen en witruimte. 'De layout maakt Het Parool een onmiskenbaar sterk merk,' meldt het juryrapport.
Het Parool is niet de eerste Nederlandse krant die met deze titel bekroond wordt: in 2001 & 2012 viel de eer al te beurt aan Trouw en in 2013 won De Volkskrant deze prijs.
Naast Het Parool werden ook het Finse Hufvudstadsbladet (lokaal), het Deense dagblad Politiken (landelijk) en het Duitse Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung (best vormgegeven weekkrant) onderscheiden.
Lees meer bij Het Parool