Online nieuwsmedia doen het goed
Uit het op 1 november gelanceerde online bereiksonderzoek NOBO blijkt dat online nieuwsmedia tot de meest bezochte online media van Nederland behoren. Websites en apps van nieuwsbedrijven zijn ruim vertegenwoordigd in de eerste NOBO-rapportage.
NU.nl, AD, De Telegraaf en RTL Nieuws staan in de top-10. Ook andere nieuwsmerken zijn terug te vinden in de top-50. Uit de NOBO-reportage blijkt dat ruim 8 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder (57,4 procent) wekelijks gebruik van een nieuwssite of app. Gemiddeld besteden zij daar 1 uur en 40 minuten per week aan. Zij maken hierbij het meest gebruik van een smartphone.
Nederlanders raadplegen het nieuws gemiddeld vier dagen per week online. Per bezoek bekijken zij gemiddeld drieënhalve pagina. Een bezoek duurt ongeveer vijf minuten. Als nieuws via de traditionele PC of laptop wordt geraadpleegd, duurt het gemiddelde bezoek aan nieuwssites maar liefst negen minuten.
De top 25:
De NOBO-meting is gebaseerd op tags waarbij het gedrag van ruim 5.000 respondenten wordt gevolgd. Vrijwel alle nieuwsmedia zijn bij het onderzoek aangesloten.
Omdat het onderzoek nieuw is, kan er nog sprake zijn van een lichte onderschatting in de analyses. Zo zijn De Telegraaf en Nu.nl niet volledig gemeten en is NRC door technische controles niet in de rapportage opgenomen.
NU.nl, AD, De Telegraaf en RTL Nieuws staan in de top-10. Ook andere nieuwsmerken zijn terug te vinden in de top-50. Uit de NOBO-reportage blijkt dat ruim 8 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder (57,4 procent) wekelijks gebruik van een nieuwssite of app. Gemiddeld besteden zij daar 1 uur en 40 minuten per week aan. Zij maken hierbij het meest gebruik van een smartphone.
Nederlanders raadplegen het nieuws gemiddeld vier dagen per week online. Per bezoek bekijken zij gemiddeld drieënhalve pagina. Een bezoek duurt ongeveer vijf minuten. Als nieuws via de traditionele PC of laptop wordt geraadpleegd, duurt het gemiddelde bezoek aan nieuwssites maar liefst negen minuten.
De top 25:
De NOBO-meting is gebaseerd op tags waarbij het gedrag van ruim 5.000 respondenten wordt gevolgd. Vrijwel alle nieuwsmedia zijn bij het onderzoek aangesloten.
Omdat het onderzoek nieuw is, kan er nog sprake zijn van een lichte onderschatting in de analyses. Zo zijn De Telegraaf en Nu.nl niet volledig gemeten en is NRC door technische controles niet in de rapportage opgenomen.