Sanoma introduceert 'smartloading' van advertenties

Sanoma introduceert 'smartloading' van advertenties
Sanoma | SBS zet een stap in het verhogen van de viewability voor online display advertising. Sanoma heeft haar gehele netwerk geoptimaliseerd zodat advertentieposities pas worden ingeladen wanneer deze in beeld verschijnen.  Tevens lanceert Sanoma | SBS een nieuw display formaat, de substantial/superheader, dat altijd in beeld van de gebruiker is.

Vanuit adverteerders is er een toenemende vraag naar kwalitatieve inventory. Viewability is hierin een belangrijke KPI. Door advertenties pas te laden op het moment dat deze daadwerkelijk in beeld zijn, komt Sanoma | SBS tegemoet  aan deze vraag voor kwaliteitsverbetering in de markt. Smartloading, een in-huis ontwikkelde technologie, is toegepast op al het desktop en tablet verkeer. Door de specifieke eigenschappen van mobiele sites en apps is hier gekozen voor een oplossingsrichting in de vorm van nieuwe formats en posities.
Voor de consument betekent dit dat er minder advertenties per pageview worden geplaatst. Hierdoor worden getoonde advertenties relevanter en het laden van een webpagina gaat sneller.

“Sinds we smartloading hebben toegepast zien we KPI’s als viewability en CTR binnen het netwerk omhoog gaan met 20 tot 25%. Vaak zien we zelfs dat er op advertenties onder de vouw beter wordt geklikt dan de posities erboven. Door de combinatie van het afgenomen beschikbare volume en de verbeterde performance zien we dat adverteerders ook bereid zijn om meer te betalen voor onze inventory,”  aldus Stefan Havik, Director Marketing & Advertising.


Naast de genoemde netwerk optimalisaties biedt Sanoma | SBS ook een nieuw high viewable formaat. Desubstantial /superheader is een product dat altijd in beeld van de gebruiker is en is de recentste toevoeging aan het rich media portfolio van het mediabedrijf. Het formaat is breed inzetbaar over het hele Sanoma netwerk. 
De uiting wordt geserveerd aan de bovenkant van de site. Op het moment dat een gebruiker scrolt, klapt de uiting in en scrolt deze heel discreet mee. Dit zorgt ervoor dat de uiting altijd in beeld is en dus een zeer hoge attentiewaarde heeft. De uiting wordt cross-device geleverd.