Digitale advertentiemarkt blijft groeien
Adblockers en zelfs de ANA-papers houden de groei van de digitale advertentiemarkt niet tegen. Zo laat de Online Ad Spend Study H1 2016, die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, onder andere zien dat de inzet van mobile advertising in het eerste half jaar van 2016 met maar liefst 61% is gegroeid.
Daarnaast laat online video advertising een indrukwekkende groei van 55% zien. Geconcludeerd kan worden dat binnen de totale reclamemarkt online advertising steeds sneller en groter marktaandeel wint in de mix van alle mogelijke mediakanalen.
Nathalie Peters, voorzitter IAB Nederland: "Ik ben blij te zien dat in een jaar waarin er aan de fundamenten van online marketing geknaagd werd wederom groei is te zien. Adblocking en ANA-papers, leken onze industrie volledig te domineren. Nu de rook wat opgetrokken is zien we dat de marketeers zich niet hebben laten afschrikken en de veranderende consument volgen op social, in online video en op mobile. Groei is een belangrijke graadmeter, maar blijft een momentopname. We zullen moeten blijven werken aan de lange termijn sustainability van onze industrie."
"Zelfs tegen het licht van de sterke digitale groei in de afgelopen 10 jaar springt de eerste helft van 2016 er positief uit. De groei van mobile heeft is versneld van 51% in 2015 naar 61% in 2016. De verwachting dat video in 2016 zou doorbreken, wordt bevestigd door een sterke groei van mobiele inkomsten van 55% in de eerste helft van 2016. Lokale spelers verdwijnen snel uit de achteruitkijkspiegel van de digitale spelers, welke twee keer zo snel groeien in digital video. Over het algemeen blijft digital groeien met dubbele cijfers in elke gemeten display-categorie", aldus Jeroen Verkroost, directeur IAB Nederland.
Over de Online Ad Spend Study
Voor de Online Ad Spend Study heeft Deloitte, in opdracht van IAB Nederland, 22 Nederlandse spelers op de internetmarkt ondervraagd. De Online Ad Spend Study H1 2016 is op de site van het IAB te downloaden.
Bron: IAB
Daarnaast laat online video advertising een indrukwekkende groei van 55% zien. Geconcludeerd kan worden dat binnen de totale reclamemarkt online advertising steeds sneller en groter marktaandeel wint in de mix van alle mogelijke mediakanalen.
Nathalie Peters, voorzitter IAB Nederland: "Ik ben blij te zien dat in een jaar waarin er aan de fundamenten van online marketing geknaagd werd wederom groei is te zien. Adblocking en ANA-papers, leken onze industrie volledig te domineren. Nu de rook wat opgetrokken is zien we dat de marketeers zich niet hebben laten afschrikken en de veranderende consument volgen op social, in online video en op mobile. Groei is een belangrijke graadmeter, maar blijft een momentopname. We zullen moeten blijven werken aan de lange termijn sustainability van onze industrie."
"Zelfs tegen het licht van de sterke digitale groei in de afgelopen 10 jaar springt de eerste helft van 2016 er positief uit. De groei van mobile heeft is versneld van 51% in 2015 naar 61% in 2016. De verwachting dat video in 2016 zou doorbreken, wordt bevestigd door een sterke groei van mobiele inkomsten van 55% in de eerste helft van 2016. Lokale spelers verdwijnen snel uit de achteruitkijkspiegel van de digitale spelers, welke twee keer zo snel groeien in digital video. Over het algemeen blijft digital groeien met dubbele cijfers in elke gemeten display-categorie", aldus Jeroen Verkroost, directeur IAB Nederland.
Over de Online Ad Spend Study
Voor de Online Ad Spend Study heeft Deloitte, in opdracht van IAB Nederland, 22 Nederlandse spelers op de internetmarkt ondervraagd. De Online Ad Spend Study H1 2016 is op de site van het IAB te downloaden.
Bron: IAB