Penguin Random House heeft tegenvallende eerste helft 2016
Penguin Random House heeft de resultaten over de eerste helft van 2016 gepubliceerd. Een opmerkelijk tegenvallend resultaat: omzet en winst namen met meer dan 10% af.
Eén van de oorzaken van het tegenvallende resultaat is onder meer een daling in de verkoop van e-books. Het resultaat wordt nog enigszins positief beïnvloed door een kleine stijging bij print en opmerkelijk, een groei in het aantal (downloadable) luisterboeken. In het laatste segment is volgens CEO Markus Dohle zelfs sprake van een significante groei. Verder wijdt hij het matige resultaat aan het ontbreken van een bestseller zoals Girl on a train.
Voor de toekomst gaat Penguin Random House volgens Dohle vooral inzetten op de lezer: "Onze initiatieven zijn om nieuwe benaderingen te ontwikkelen om de online vindbaarheid van onze boeken te vergroten en te verbeteren en om nieuwe technologieën in te zetten in alle marketingkanalen, social, email, online en print, om lezers te bereiken en te beïnvloeden.
Het vooruitzicht voor de rest van 2016 is volgens Dohle goed. Hoewel de gevolgen van Brexit, de onzekerheid van de uitkomst van de verkiezingen in de USA en een aantal worstelende economiën in Latijns Amerika voor deze internationale uitgeverij moeilijk in te schatten zijn. Dohle stelt echter dat uitgeverijen inmiddels zo gewend zijn aan onzekerheid en immer veranderende omstandigheden dat hij met vertrouwen kan kijken naar de tweede helft van het jaar.
Eén van de oorzaken van het tegenvallende resultaat is onder meer een daling in de verkoop van e-books. Het resultaat wordt nog enigszins positief beïnvloed door een kleine stijging bij print en opmerkelijk, een groei in het aantal (downloadable) luisterboeken. In het laatste segment is volgens CEO Markus Dohle zelfs sprake van een significante groei. Verder wijdt hij het matige resultaat aan het ontbreken van een bestseller zoals Girl on a train.
Voor de toekomst gaat Penguin Random House volgens Dohle vooral inzetten op de lezer: "Onze initiatieven zijn om nieuwe benaderingen te ontwikkelen om de online vindbaarheid van onze boeken te vergroten en te verbeteren en om nieuwe technologieën in te zetten in alle marketingkanalen, social, email, online en print, om lezers te bereiken en te beïnvloeden.
Het vooruitzicht voor de rest van 2016 is volgens Dohle goed. Hoewel de gevolgen van Brexit, de onzekerheid van de uitkomst van de verkiezingen in de USA en een aantal worstelende economiën in Latijns Amerika voor deze internationale uitgeverij moeilijk in te schatten zijn. Dohle stelt echter dat uitgeverijen inmiddels zo gewend zijn aan onzekerheid en immer veranderende omstandigheden dat hij met vertrouwen kan kijken naar de tweede helft van het jaar.