Parijs heeft POD-boekhandel
La Librairie des Puf in Parijs is de eerste boekhandel zonder boeken. Wie een boek koopt, krijgt een versgeprint exemplaar.
De boekhandel werkt met de Espresso POD techniek, een techniek die in Nederland onder meer door de American Book Centre in Amsterdam gebruikt wordt en is één van de eerste boekhandels die nagenoeg zonder voorraad is. Eigenaar Alexandre Gaudefroy zegt dan ook "We zijn uitgever, distributeur, drukker en boekhandel in één".
De boekhandel is sinds maart dit jaar open en richt zich voornamelijk op studenten. Het assortiment bestata uit uitgaven van verschillende University Presses.
In de boekhandel zijn ook nog steeds fysieke boeken te krijgen maar via tablets in de winkel kan de klant het hele beschikbare assortiment doorzoeken. Volgens Gaudefroy moet de boekhandel zichzelf vernieuwen en met de tijd meegaan. "10 jaar geleden hadden we nog een winkel van 600 vierkante meter, nu nog maar 80. Onze nieuwe winkel is meer een shworoom en het mooie is, in een beperkte ruimte hebben we tegelijk een totaalaanbod"
Het aanbod bestaat nu uit zo'n 5000 titels van University Presses en het aanbod dat Espresso zelf heeft. Gaudefroy is echter in gesprek met veel uitgevers om hun titels ook op deze wijze te gana verkopen. Het probleem is dat met iedere uitgever afzonderlijk een afspraak gemaakt moet worden. Veel uitgevers vinden het afstaan van de PDF die nodig is voor het printen moeilijk, omdat het daarbij gaat om hun eigendom. De gesprekken zijn dus niet altijd even makkelijk.
De boekhandel heeft ambities om meer vestigingen in Frankrijk te openen en zelfs uitbreiding naar andere landen behoort tot de mogelijkheden.
De boekhandel werkt met de Espresso POD techniek, een techniek die in Nederland onder meer door de American Book Centre in Amsterdam gebruikt wordt en is één van de eerste boekhandels die nagenoeg zonder voorraad is. Eigenaar Alexandre Gaudefroy zegt dan ook "We zijn uitgever, distributeur, drukker en boekhandel in één".
De boekhandel is sinds maart dit jaar open en richt zich voornamelijk op studenten. Het assortiment bestata uit uitgaven van verschillende University Presses.
In de boekhandel zijn ook nog steeds fysieke boeken te krijgen maar via tablets in de winkel kan de klant het hele beschikbare assortiment doorzoeken. Volgens Gaudefroy moet de boekhandel zichzelf vernieuwen en met de tijd meegaan. "10 jaar geleden hadden we nog een winkel van 600 vierkante meter, nu nog maar 80. Onze nieuwe winkel is meer een shworoom en het mooie is, in een beperkte ruimte hebben we tegelijk een totaalaanbod"
Het aanbod bestaat nu uit zo'n 5000 titels van University Presses en het aanbod dat Espresso zelf heeft. Gaudefroy is echter in gesprek met veel uitgevers om hun titels ook op deze wijze te gana verkopen. Het probleem is dat met iedere uitgever afzonderlijk een afspraak gemaakt moet worden. Veel uitgevers vinden het afstaan van de PDF die nodig is voor het printen moeilijk, omdat het daarbij gaat om hun eigendom. De gesprekken zijn dus niet altijd even makkelijk.
De boekhandel heeft ambities om meer vestigingen in Frankrijk te openen en zelfs uitbreiding naar andere landen behoort tot de mogelijkheden.