Boekwinkels gaan pilot draaien met klantenkaart

Boekwinkels gaan pilot draaien met klantenkaart
Volgende week vindt de aftrap plaats van de testgroep voor de invoering van de landelijke klantenkaart. Vijftien boekwinkels doen eraan mee. In de testfase wordt gekeken naar het gebruik van de kaart door de winkel zelf en door klanten. Ook de systematiek van de kaart wordt beproefd en daarna fijngesteld. De testfase duurt tot 1 oktober.

De klantenkaart kent een aantal pijlers. De boekhandel geeft de kaart zelf uit, dat kan zowel in fysieke vorm als in een digitale vorm (app), en kan er de eigen huisstijl in terug laten komen. De kaart moet de boekhandelaar in staat stellen een betere relatie met de klanten op te bouwen en tegelijk ook data te verzamelen over de klant. 

De klant registreert met de kaart de aankopen in de winkel en geeft aan in welke evenementen hij of zij geïnteresseerd is. De landelijke klantenkaart is ook een loyaliteitskaart die je kunt laden met spaartegoeden. Daarmee kan de klant op zijn beurt bijvoorbeeld korting krijgen op non-books. Op de kaart kan ook een Boekenbonwaarde worden geladen. De ontvanger heeft daardoor altijd een Boekenbon op zak. Op termijn zal de landelijke klantenkaart ook gelden als een identificatiekaart bij het kopen van fysieke en e-books volgens de wettelijke combinatieprijsregeling.