Nederlandse nieuwsmedia krijgen voordeel van de twijfel

Nederlandse nieuwsmedia krijgen voordeel van de twijfel

Op televisie, radio en papier zijn de NOS en RTL Nieuws de belangrijkste nieuwsbronnen. Op papier worden de Telegraaf, Metro en de Volkskrant het meest geraadpleegd. Online zijn dat de NOS, RTL, de Telegraaf en AD.

De online nieuwsconsumptie vindt het meest plaats op de computer 58 % (-6 % ten opzichte van vorig jaar). Daarna op de smartphone met 50 % (+ 8 %) en de tablet met 30 % (+ 5 %).
Online heeft het grootste bereik met 81 %, waarvan 41 % via de sociale media. Daarna volgt de tv met 76 %, de radio met 57 % en print met 43 %. Opvallend is dat radio en print iets geroeid zijn sinds vorig jaar. Online is ook gegroeid, maar dat is niet verrassend. De krimp zit bij tv.
 
12 % van de lezers betaalt voor online nieuws. Zij besteden daar ongeveer 50 euro per jaar aan. Daar staat tegenover dat 20 % een adblocker gebruikt.  
De top 5 van sociale media als nieuwsbron in Nederland ziet er volgens Reuters als volg uit:
 

    Totaal < 35 j.
1 Facebook 36 % 45 %
2 WhatsApp 14% 17%
3 YouTube  11% 13%
4 Twitter 8% 9%
5 LinkedIn 5% 4%

Het complete rapport is te lezen op www.digitalnewsreport.org