Jonge vrouwen doen aan 'binge-readen'
Het onderzoeksbureau MeMo2 zegt in een blog op Adformatie dat boeken weer 'fokking hot' zijn. Vooral Young Adult series zijn extreem populair.
Het bureau doet onderzoek naar het leesgedrag van jong volwassenen en laat in een blog op Adformatie de eerste resultaten zien. Bijna de helft van de ondervraagden leest meer dan tien boeken per jaar. Waarbij het leesgedrag opvallend veel overeenkomst vertoont met er naar tv-series gekeken wordt. Young Adult lezers blijken binge-readers: zoals hele series op tv in één keer gekeken worden, zo lezen jongeren de young adult boeken. Het gaat hier vooral om vrouwen in de leeftijd van 15 - 35 jaar.
Extra element bij deze boeken is het sociale element: napraten op social media, lezen op mobiel en appen tijdens het lezen. Marcel Vogels van MeMo2 zegt dan ook dat het nieuwe lezer socialer is dan lezen ooit was.
Het beeld wordt door Nederlandse uitgevers wel herkend: Vanessa Storm de Grave (WPG): 'Als we young adult-boeken naar het Nederlands vertalen, weten we eigenlijk al dat de echte binge-readers die uit de schappen zullen trekken. Voor een uitgever is dit een geruststellend gevoel. Lezen is hotter dan ooit, onder een doelgroep die door ouderen allang was afgeschreven.'
inct sprak deze week met de interessante start-up Sweek, een platform dat juist het sociale aspect van lezen en de nieuwe drager, de smartphone, centraal stelt. Binnenkort kunt u een interview met de mensen achter Sweek lezen. Ook zij stellen: "Lezen wordt social"
Lees hier het hele artikel op Adformatie.
Het bureau doet onderzoek naar het leesgedrag van jong volwassenen en laat in een blog op Adformatie de eerste resultaten zien. Bijna de helft van de ondervraagden leest meer dan tien boeken per jaar. Waarbij het leesgedrag opvallend veel overeenkomst vertoont met er naar tv-series gekeken wordt. Young Adult lezers blijken binge-readers: zoals hele series op tv in één keer gekeken worden, zo lezen jongeren de young adult boeken. Het gaat hier vooral om vrouwen in de leeftijd van 15 - 35 jaar.
Extra element bij deze boeken is het sociale element: napraten op social media, lezen op mobiel en appen tijdens het lezen. Marcel Vogels van MeMo2 zegt dan ook dat het nieuwe lezer socialer is dan lezen ooit was.
Het beeld wordt door Nederlandse uitgevers wel herkend: Vanessa Storm de Grave (WPG): 'Als we young adult-boeken naar het Nederlands vertalen, weten we eigenlijk al dat de echte binge-readers die uit de schappen zullen trekken. Voor een uitgever is dit een geruststellend gevoel. Lezen is hotter dan ooit, onder een doelgroep die door ouderen allang was afgeschreven.'
inct sprak deze week met de interessante start-up Sweek, een platform dat juist het sociale aspect van lezen en de nieuwe drager, de smartphone, centraal stelt. Binnenkort kunt u een interview met de mensen achter Sweek lezen. Ook zij stellen: "Lezen wordt social"
Lees hier het hele artikel op Adformatie.