Renew the Book heeft positie Bookarang versterkt

Renew the Book heeft positie Bookarang versterkt
De door de GAU, in samenwerking met Rockstart, in 2015 uitgeschreven competitie Renew the Book heeft het jonge Amsterdamse bedrijf Bookarang een flinke duw in de rug gegeven.

“Iedereen in de boekenbranche kent ons inmiddels”, zegt Victor Bergen Henegouwen, een van de oprichters. “We worden gezien als een serieuze partij.” Bookarang ontwikkelt technologie om literatuur te analyseren en op basis daarvan inhoudelijke boekaanbevelingen te doen.
Een half jaar na het winnen van de competitie Renew the Book van de Groep Algemene Uitgevers (GAU), blikt Bookarang terug. Voor Renew the Book, de internationale competitie voor innovatieve startups in het boekenvak, waren vijf bedrijfjes uit verschillende landen genomineerd. De jury koos Bookarang als meest innovatieve.

Patronen in data
Bookarang zet kunstmatige intelligentie in bij de analyse van literatuur. Enerzijds meet het bedrijf geautomatiseerd een groot aantal basiskenmerken van de boektekst, zoals het aantal punten, de gemiddelde zinslengte en de uniciteit van woorden. Daarnaast kijkt een menselijke redactie naar allerlei andere parameters, zoals niveau, complexiteit en literair gehalte. Die menselijke analyse is verregaand gestructureerd, zodat de computer deze kan vergelijken met patronen in de automatisch gegenereerde data.

Persoonlijk boekadvies
“De data die we aan het boek ontlenen vormt de basis voor onze aanbevelingen”, zegt mede-oprichter Frederique Schut van Bookarang. “Onze aanbevelingen gaan dus niet over op wat anderen kochten of vinden. Dat maakt deze benadering uniek. Deze technologie passen we onder meer toe bij online boekentippers en bij systemen voor fysieke boekwinkels, waar je als consument persoonlijk boekadvies krijgt. In alle gevallen gaat het erom de lezer te helpen bij het vinden en ontdekken van het juiste boek.”

"Door de begeleiding in het kader van Renew the Book, zijn we hier echt professioneler en steviger in geworden.”

Klassieke fout
Toen Bookarang besloot deel te nemen aan Renew the Book, had het bedrijf al omzet, producten en klanten. Maar het ging allemaal veel langzamer dan Schut en Bergen Henegouwen hadden verwacht. Schut: “Een klassieke fout voor startups geloof ik. We zijn hier ontzettend technology-driven. En dus ook ongeduldig. Het werkt, dus waarom staan mensen niet in de rij? Dat gevoel kennen veel startups. Door de begeleiding in het kader van Renew the Book, zijn we hier echt professioneler en steviger in geworden.”

Een uitgebreid(er) interview met Schut en Bergen Henegouwen is hier te lezen