NPD Jaarverslag: omzet dagbladtitels daalde in 2015 met 3%
NDP Nieuwsmedia, de brancheorganisatie voor nieuwsbedrijven, presenteert het jaarverslag over 2015.Het jaarverslag biedt een gedetailleerd en interactief cijfermatig overzicht van de prestaties van de gezamenlijke nieuwsbedrijven.
In 2015 daalde de totale omzet van de dagbladtitels met 3 procent. In 2014 bedroeg de daling eveneens 3 procent. De belangrijkste oorzaak is opnieuw de afgenomen advertentieomzet. Deze inkomsten liepen in 2015 met 7 procent terug. Een jaar eerder was die afname 6 procent. De lezersmarktomzet, uit onder meer abonnementen en losse verkoop, daalde in 2015 licht, met 1 procent. De omzetontwikkeling van kleine, middelgrote en grote titels ontloopt elkaar niet veel. De middelgrote titels (oplage van 65.000 tot 130.000 exemplaren) leverden 4 procent omzet in, de grote titels (meer dan 130.000) 2 procent. De kleine titels (oplage tot 65.000) registreerden een gemiddelde daling van 3 procent. Door de afname van de advertentieomzet is het aandeel van de lezersmarktomzet in de totale omzet gestegen tot gemiddeld 75 procent.
Klik hier voor het jaarverslag
In 2015 daalde de totale omzet van de dagbladtitels met 3 procent. In 2014 bedroeg de daling eveneens 3 procent. De belangrijkste oorzaak is opnieuw de afgenomen advertentieomzet. Deze inkomsten liepen in 2015 met 7 procent terug. Een jaar eerder was die afname 6 procent. De lezersmarktomzet, uit onder meer abonnementen en losse verkoop, daalde in 2015 licht, met 1 procent. De omzetontwikkeling van kleine, middelgrote en grote titels ontloopt elkaar niet veel. De middelgrote titels (oplage van 65.000 tot 130.000 exemplaren) leverden 4 procent omzet in, de grote titels (meer dan 130.000) 2 procent. De kleine titels (oplage tot 65.000) registreerden een gemiddelde daling van 3 procent. Door de afname van de advertentieomzet is het aandeel van de lezersmarktomzet in de totale omzet gestegen tot gemiddeld 75 procent.
Klik hier voor het jaarverslag