NDC Mediagroep maakte weer winst in 2015
NDC Mediagroep heeft afgelopen jaar 3 miljoen euro winst geboekt. Het resultaat over 2015 kwam uit op een plus van 2,9 miljoen euro.
Hogere oplages, een beter presterende drukkerij en de snel afgeronde re-organisatie hebben allemaal bijgedragen aan een goed jaar. De omzet daalde weliswaar licht, van 101,4 miljoen naar 100,8 miljoen, de eerder genoemde factoren zorgden ervoor dat het resultaat onder de streep positief was
Jantje Schiphorst, financieel directeur NDC Mediagroep: 'We hebben ons bijgestelde budget gehaald, een nieuwe stip op de horizon geplaatst. De tweede helft van 2015 zagen we een positieve kentering. Dat is een goede opmaat naar 2016, waarin de eerste resultaten ook mooi zijn.'
De eerste helft van 2015 werd gekenmerkt door de reorganisatie. Op 1 januari had NDC nog 594 FTE op de loonlijst, aan het eind van het jaar waren dat er 519. Algemeen directeur Dina Boonstra:'We moeten een groot compliment maken aan de werkvloer. We hebben het op eigen kracht gehaald en kunnen nu naar boven kijken. De energie stroomt weer.'
In 2016 staan er twee belangrijke zaken op de rol voor NDC: het verleggen van het verdienmodel van print naar multimediaal/online en de inrichting van een efficiënt mediabedrijf dat 16 uur per dag nieuws brengt. Volgens Dina Boonstra zijn daar in 2015 de voorwaarden voor geschapen door onder meer te investeren in een nieuw advertentiesysteem waarin een crossmediaal aanbod voor adverteerders mogelijk is. Een nieuw redactiesysteem moet de redactie gaan helpen om efficiënter en sneller nieuws op alle kanalen te kunnen brengen.
Boonstra: 'We hebben een moeilijke tijd achter de rug, hebben ingegrepen en zijn nu op de goede weg. We zijn er nog niet, maar zetten mooie stappen. De doelstelling was, is en blijft de onafhankelijke regionale journalistiek overeind houden.'
Hogere oplages, een beter presterende drukkerij en de snel afgeronde re-organisatie hebben allemaal bijgedragen aan een goed jaar. De omzet daalde weliswaar licht, van 101,4 miljoen naar 100,8 miljoen, de eerder genoemde factoren zorgden ervoor dat het resultaat onder de streep positief was
Jantje Schiphorst, financieel directeur NDC Mediagroep: 'We hebben ons bijgestelde budget gehaald, een nieuwe stip op de horizon geplaatst. De tweede helft van 2015 zagen we een positieve kentering. Dat is een goede opmaat naar 2016, waarin de eerste resultaten ook mooi zijn.'
De eerste helft van 2015 werd gekenmerkt door de reorganisatie. Op 1 januari had NDC nog 594 FTE op de loonlijst, aan het eind van het jaar waren dat er 519. Algemeen directeur Dina Boonstra:'We moeten een groot compliment maken aan de werkvloer. We hebben het op eigen kracht gehaald en kunnen nu naar boven kijken. De energie stroomt weer.'
In 2016 staan er twee belangrijke zaken op de rol voor NDC: het verleggen van het verdienmodel van print naar multimediaal/online en de inrichting van een efficiënt mediabedrijf dat 16 uur per dag nieuws brengt. Volgens Dina Boonstra zijn daar in 2015 de voorwaarden voor geschapen door onder meer te investeren in een nieuw advertentiesysteem waarin een crossmediaal aanbod voor adverteerders mogelijk is. Een nieuw redactiesysteem moet de redactie gaan helpen om efficiënter en sneller nieuws op alle kanalen te kunnen brengen.
Boonstra: 'We hebben een moeilijke tijd achter de rug, hebben ingegrepen en zijn nu op de goede weg. We zijn er nog niet, maar zetten mooie stappen. De doelstelling was, is en blijft de onafhankelijke regionale journalistiek overeind houden.'