RELX: weekblad Elsevier raakt naam zeker kwijt

RELX: weekblad Elsevier raakt naam zeker kwijt

RELX is de nieuwe naam (tevens tickercode op de New Yorkse beurs) van Reed Elsevier. Volgens de medewerkers van het weekblad is het tijdschrift de basis waarop het concern gebouwd is. Uit de winst die met het zakenblad werd behaald, is door de eeuwen heen de medische en financiële uitgeverij gebouwd die nu een wereldspeler is met een jaaromzet van 3 miljard.
 
Aan de geschiedenis heeft president-commissaris Anthony Habgood echter geen boodschap. Ook niet aan de toekomst van het blad. Namens de redactie stelde redactieraadvoorzitter Ron Kosterman dat het blad onder een andere naam minder kansen heeft op de moeilijke tijdschriftmarkt. Hij vreest voor de toekomst. ‘Er zijn weinig succesvolle naamswijzigingen in de sector geweest.’ Maar dat maakte geen indruk, ook niet op de aandeelhouders.
 
De beoogde naamswijziging was onderdeel van overname door New Skool Media. Binnen de drie maanden na de overname moet het tijdschrift een andere naam hebben, anders moet de nieuwe eigenaar een hoog licentiebedrag betalen. Na vier jaar vervalt het gebruiksrecht op de merknaam sowieso.
 
Nu de aandeelhoudersvergadering de directie niet heeft teruggefloten, is de kans klein dat de naamloze verkoop niet door gaat. Officieel moet RELX nog wel een antwoord geven op het standpunt van de redactieraad dat die tegen verkoop is.