Mkb wil af van kopieerheffing

Mkb wil af van kopieerheffing

Volgens de onderzoekers stellen negen op de tien mkb-bedrijven dat ze nooit meer iets kopiëren of scannen. Minder dan de helft heeft überhaupt nog een abonnement (op een tijdschrift of krant, red.). Daarom vindt 96 procent het onredelijk dat de heffing nog steeds betaald moet worden. Het onderzoek komt van MKB Belangen, dat opkomt voor kleinere ondernemers in Nederland.

'Toen de belangenorganisatie de achterhaalde praktijk op haar website aan de kaak stelde in een artikel en daarnaast een onderzoek hield, reageerden binnen enkele dagen ruim 3000 ondernemers. Het artikel werd 25.000 keer gelezen.

In Nederland betalen bedrijven tot 19 werknemers jaarlijks een bedrag van 18,11 euro aan de Stichting Reprorecht, die dat verdeelt onder auteurs en uitgevers. De stichting stelt dat vrijwel alle bedrijven kopieën maken uit kranten, tijdschriften, boeken en de digitale versies daarvan. Die zouden intern gebruikt worden voor intranet, vergaderingen, presentaties of om aan collega's te sturen. Sinds 2013 valt ook digitaal kopieergedrag onder de regeling. De heffing kan oplopen tot bijna 5000 euro voor bedrijven met meer dan 500 werknemers. Op die manier dragen bedrijven zo'n 20 miljoen euro per jaar af.

Volgens MKB Belangen sluit de regeling niet meer aan op de dagelijkse praktijk. Uit het onderzoek blijkt dat vier op de vijf ondernemers vinden dat de heffing hopeloos verouderd is. Praktisch niemand voldoet anno 2016 nog aan de criteria op grond waarvan de heffing wordt opgelegd. Ondernemers maken alleen bij hoge uitzondering nog kopieën of scans uit kranten, bladen of boeken: 9 procent doet dat soms en 1 procent regelmatig. Van de respondenten geeft 2 procent aan wel eens artikelen digitaal te scannen, maar 77 procent heeft dit nog nooit gedaan. Die delen slechts een internetlink via social media of e-mail en dat valt niet onder de regeling.

Het aantal abonnementen op printuitgaven loopt al jaren sterk terug: volgens het onderzoek heeft slechts 49 procent van de bedrijven nog een abonnement. Drie op de tien hebben dit de afgelopen jaren opgezegd en een op de vijf zegt dit nooit gehad te hebben. '