Europese Commissie wil BTW op digitale publicaties verlagen
Nog dit jaar dient de Europese Commissie een wetgevingsvoorstel in om de btw op digitale publicaties zoals e-books en digitale kranten te verlagen.
Dat schrijft de commissie in het vandaag gepresenteerde Action Plan on VAT. Deze (beperkte) wijziging van de Europese btw-richtlijn, samen met maatregelen om grensoverschrijdende e-commerce voor het mkb te vereenvoudigen, gaat vooraf aan een fundamentele discussie in 2017 over de toekomst van het Europese btw-stelsel. Tijdens de persconferentie die Eurocommissaris Moscovici vandaag gaf, benadrukte hij dat vanuit fiscaal perspectief een e-book gelijk moet worden gesteld met een fysiek boek en online nieuws met een krant.
‘Btw-richtlijn raakt achterhaald’
De commissie erkent dat de huidige btw-regelgeving innovatieve businessmodellen en technologische ontwikkelingen belemmert. Het fiscale onderscheid tussen fysieke en digitale producten en diensten weerspiegelt een oude werkelijkheid. Behoefte aan aanpassing blijkt nadrukkelijk, maar vereiste unanimiteit bij wijziging maakt besluitvorming lastig en traag. Hierdoor raakt de btw-richtlijn achterhaald, aldus de commissie in het actieplan.
Digitale media
Als voorbeeld noemt de commissie e-books en digitale kranten, die momenteel geen aanspraak kunnen maken op het verlaagde tarief dat op hun gedrukte variant wel van toepassing is. Vorige maand wees het Europees Parlement hier ook al nadrukkelijk op. Vóór eind 2016 dient de commissie een wetgevingsvoorstel in dat daarvoor een oplossing moet bieden.
Lees verder bij het NUV
Dat schrijft de commissie in het vandaag gepresenteerde Action Plan on VAT. Deze (beperkte) wijziging van de Europese btw-richtlijn, samen met maatregelen om grensoverschrijdende e-commerce voor het mkb te vereenvoudigen, gaat vooraf aan een fundamentele discussie in 2017 over de toekomst van het Europese btw-stelsel. Tijdens de persconferentie die Eurocommissaris Moscovici vandaag gaf, benadrukte hij dat vanuit fiscaal perspectief een e-book gelijk moet worden gesteld met een fysiek boek en online nieuws met een krant.
‘Btw-richtlijn raakt achterhaald’
De commissie erkent dat de huidige btw-regelgeving innovatieve businessmodellen en technologische ontwikkelingen belemmert. Het fiscale onderscheid tussen fysieke en digitale producten en diensten weerspiegelt een oude werkelijkheid. Behoefte aan aanpassing blijkt nadrukkelijk, maar vereiste unanimiteit bij wijziging maakt besluitvorming lastig en traag. Hierdoor raakt de btw-richtlijn achterhaald, aldus de commissie in het actieplan.
Digitale media
Als voorbeeld noemt de commissie e-books en digitale kranten, die momenteel geen aanspraak kunnen maken op het verlaagde tarief dat op hun gedrukte variant wel van toepassing is. Vorige maand wees het Europees Parlement hier ook al nadrukkelijk op. Vóór eind 2016 dient de commissie een wetgevingsvoorstel in dat daarvoor een oplossing moet bieden.
Lees verder bij het NUV