Boekenmarkt sluit vierde kwartaal 2015 af met positieve cijfers
In het vierde kwartaal van 2015 heeft het herstel van de boekenmarkt zich verder doorgezet.
In totaal gingen er 11,6 miljoen papieren A-boeken over de toonbank. Er werd in deze periode 157,6 miljoen euro omzet behaald met papieren algemene boeken, 4,7 procent meer dan in Q4 van 2014. De stijging werd voornamelijk veroorzaakt door zeer succesvolle weken tijdens de feestperiode.
De totale groei in omzet over 2015 komt hiermee uit op 3,7%. Deze groei is echter niet gelijkmatig verdeeld over alle delen van de markt.
Met twee grote bestsellers en een toename van 6% stak non-fictie informatief met kop en schouders boven de rest van de markt uit. Ook kinderboeken blijven het beter dan gemiddeld doen met een toename van 4%. Aan andere kant van het spectrum steeg non-fictie vrije tijd met een kleine 2% en fictie liet zelfs een daling van 2% zien. Ondanks dit feit blijft fictie wel het grootste segment in de markt.
Het best verkopende boek in het vierde kwartaal was Neem een geit van Claudia Breij (Overamstel uitgevers) gevolgd door Wat ons niet zal doden van David Lagercrantz (Bruna Uitgevers BV) en De Amerikaanse prinses van Annejet Zijl (Singel Uitgeverijen).
De boekenbranche heeft de feestperiode met optimistische geluiden afgesloten. De stemming aan het eind van het jaar was positief waarbij de omzet van week 49 zelfs de hoogste was in drie jaar. Na het succes van 2015 zal de branche alle zeilen bijzetten om dit ook voort te zetten in 2016, het Jaar van het Boek.
Bron: Gfk
In totaal gingen er 11,6 miljoen papieren A-boeken over de toonbank. Er werd in deze periode 157,6 miljoen euro omzet behaald met papieren algemene boeken, 4,7 procent meer dan in Q4 van 2014. De stijging werd voornamelijk veroorzaakt door zeer succesvolle weken tijdens de feestperiode.
De totale groei in omzet over 2015 komt hiermee uit op 3,7%. Deze groei is echter niet gelijkmatig verdeeld over alle delen van de markt.
Met twee grote bestsellers en een toename van 6% stak non-fictie informatief met kop en schouders boven de rest van de markt uit. Ook kinderboeken blijven het beter dan gemiddeld doen met een toename van 4%. Aan andere kant van het spectrum steeg non-fictie vrije tijd met een kleine 2% en fictie liet zelfs een daling van 2% zien. Ondanks dit feit blijft fictie wel het grootste segment in de markt.
Het best verkopende boek in het vierde kwartaal was Neem een geit van Claudia Breij (Overamstel uitgevers) gevolgd door Wat ons niet zal doden van David Lagercrantz (Bruna Uitgevers BV) en De Amerikaanse prinses van Annejet Zijl (Singel Uitgeverijen).
De boekenbranche heeft de feestperiode met optimistische geluiden afgesloten. De stemming aan het eind van het jaar was positief waarbij de omzet van week 49 zelfs de hoogste was in drie jaar. Na het succes van 2015 zal de branche alle zeilen bijzetten om dit ook voort te zetten in 2016, het Jaar van het Boek.
Bron: Gfk