Grazia Tijdschrift van het Jaar 2011

Grazia Tijdschrift van het Jaar 2011


Grazia hét tijdschrift van 2011
Grazia inspireert en informeert de doelgroep via een swingende sandwichformule, bestaande uit mode, human interest, shownieuws en actualiteit. Dankzij de superactuele deadline blinkt het blad uit in scoops en spraakmakende reportages. Het claimen van eigen thema’s werkt. De mini‐specials scoren goed bij de
fashionfans. Ook de 3 zingende covers met Glennis Grace, Ilse de Lange en Krystl spraken tot de verbeelding. Grazia weet via duizenden vrienden (Facebook), leden (Hyves), followers (Twitter), een iPhone app en You Tube‐kanaal het merk te laden. Met het online‐shopping magazine Click & Pick, een e‐commerce concept met een selectie uit de leukste webshops, trekt Grazia die band met lezers door. Begonnen in augustus 2007 heeft Grazia voor het eerste lustrum een hoofdprijs te pakken: Grazia groeit, Grazia bloeit, Grazia is hét tijdschrift van 2011.

Franska Stuy is Miss Libelle
Franska Stuy eet en drinkt Libelle. Ze heeft haar ziel en zaligheid verkocht aan 'haar' tijdschrift en is al ruim twaalf jaar hoofdredacteur van het grootste wekelijkse betaalde vrouwenmagazine. Het succes verversen, levend houden en uitbouwen is een kunst die Franska Stuy als geen ander verstaat. Ze is de verpersoonlijking van het Libelle‐gevoel. Nadat ze in 2009 tot Hoofdredacteur van het Jaar werd gekroond, komt deze oeuvreprijs haar volledig toe. Franska Stuy, Miss Libelle, verdient de Mercur d’Or/LOF‐Prijs voor Publiekstijdschriften2011.

Linda de Mol en Jildou van der Bijl: uniek tandem van een magistraal gemaakt tijdschrift
De tweekoppige hoofdredactie van LINDA., Linda de Mol en Jildou van der Bijl, weet de marketingkreet 'rumour around the brand' keer op keer verrassend in te vullen. Zo blijft LINDA. boeien met een herkenbare eigen stijl, humor en fraaie fotografie. LINDA. raakt een snaar en claimt een eigen mentaliteit die wordt verstrekt met specials, een vernieuwde site, actieve inzet van sociale media en een humoristische app. LINDA. groeit door: van tijdschrift naar merk. Uit de gevarieerde mix aan onderwerpen, de rijke beeldtaal, de nog immer stijgende oplage en de indrukwekkende schare adverteerders, blijkt de stuwende kracht van de hoofdredactie. LINDA. staat in Nederland op eenzame hoogte, dankzij een ijzersterk duo dat elkaar waardeert,aanvult en respecteert. De vakjury beloont een unieke tandem van een magistraal gemaakt tijdschrift met de Mercur Hoofdredacteur van het Jaar 2011.

Alle Mercur‐winnaars van 2011 op een rij:
Bruna PostNL Mercur Tijdschrift van het Jaar
Grazia (Sanoma Media)
Mercur d’Or/LOF‐Prijs voor Publiekstijdschriften
Franska Stuy (Libelle)
Roto Smeets Mercur Hoofdredacteur van het Jaar
Linda de Mol & Jildou van der Bijl ‐ LINDA.(Mood for Magazines)
Mercur Lancering van het Jaar
Lotje& Co (Stichting Lotje&Co)
Mercur Tijdschriftreportage van het Jaar
Nieuwe Revu (Sanoma Media) - Weg met de baard
Abonnementenland Mercur Artdirection van het Jaar
ELLE (Hearst Magazines Netherlands)
Mercur Marketingactie van het Jaar
Glamour (G+J Uitgevers) - National Glamour Day
Corelio Printing Mercur Tijdschriftcover van het Jaar
Vrij Nederland (Weekbladpers Tijdschriften) ‐ Seksspecial
Mercur Innovatie van het jaar
Bobo (Blink Uitgevers) - 360 graden edutainment
Betapress Mercur Tijdschriftenretailer van het Jaar
Beststeller ‐ Amsterdam

De jury
De jury bestond naast voorzitter Derk Haank (Springer Science+Business Media/Lucas‐Ooms Fonds) uit
Renie van Wijk (v/h o.a. Marie Claire en Living), Oscar Kneppers (Rockstart.com), Peter Contant (v/h
Veronica Magazine), Timo Vrijenhoek (L’Oreal), Jort Kelder (v/h Quote) en Jaap Biemans (Intermediair).
Ruim 900 bladenmakers kwamen donderdag 8 december bijeen in de Amsterdam Convention Factory voor de uitreiking van tien Mercurs.