Viva wordt flink onder handen genomen

Viva wordt flink onder handen genomen


Het model is gebaseerd op hoe men bij het succesvolle Flow werkt. Verschil is wel dat Flow een maandblad is, terwijl Viva op dit moment nog steeds wekelijks verschijnt. Nieuwenhuijs ontkent dat het andere weekblad, Margriet, eenzelfde exercitie te wachten staat.

Yvonne Dankfort, secretaris tijdschriften van de NVJ, is geschrokken van de plannen. Het meest zorgen maakt ze zich over de vermenging van redactie en commercie, het verdwijnen van de hoofdredacteur en het voornemen een brand manager te benoemen. ‘Dat staat haaks op de afspraken in het redactiestatuut. Bepalen de adverteerders straks de content van de uitgave?’ Ook is ze kritisch op de groter wordende flexibele schil en de nieuwe functieprofielen die volgens haar afwijken van de afspraken die in de cao voor publiekstijdschriften zijn vastgelegd. Ze heeft Sanoma gevraagd om op een zo kort mogelijke termijn met de NVJ in gesprek te gaan.

Nieuwenhuijs zegt Dankfort van harte uit te nodigen om de plannen te bespreken. ‘Het redactiestatuut waarborgen is misschien wat achterhaald. Redacties werken tegenwoordig al behoorlijk nauw samen met commerciële partners. Publieksbladen zijn geen kranten.’ Bovendien, meent ze, heb je geen redactiestatuut nodig om kwaliteit te waarborgen. ‘We hebben kritische, veeleisende consumenten die authenticiteit eisen. Als je geen kwaliteit levert, word je daar direct op afgerekend.’