De markt blijft een uitdaging

De markt blijft een uitdaging


Ook de voorgenomen aanpassing van de Wet op de vaste boekenprijs is teleurstellend, omdat die wijziging – mark my words – geen zoden aan de dijk zal zetten. De manier waarop het vak de wijziging heeft gemarginaliseerd tot iets onbeduidends is een steek in de rug van innoverende partijen – daar kan geen Renew the Book tegenop kickstarten.

Lezers in kaart
Nee, dan ben ik blij dat we in 2011 al besloten hebben om e-exemplaren van onze boeken weg te geven (!) en daar nu de vruchten van plukken. Op het vorige maand geïntroduceerde AUB-programma ben ik dan ook bijzonder trots, niet zo zeer omdat het (redelijk?) uniek is, maar vooral omdat het ons de mogelijkheid biedt onze lezers nog beter in kaart te brengen. Daar liggen mogelijkheden voor de innoverende uitgeverij (en boekhandel!), want wie zijn lezer kent, kan hem of haar extra service bieden. Extra service die maar al te vaak gewaardeerd wordt en resulteert in loyaliteit richting je merk of winkeltje. Klanten zijn immers net mensen.

Nu het jaar op zijn eind loopt zijn we alweer bezig met 2016, een jaar met – ongetwijfeld – wederom nieuwe uitdagingen. Maar in 2015 heeft onze uitgeverij – met de lancering van het tijdschrift Computer Creatief en het bijbehorende blog – een solide basis gelegd voor de uitbouw van de ambitieuze plannen om onze lezers nog beter te bedienen en aan ons te binden. Daar plukken we in 2016 de vruchten van, en alleen al om die reden is 2015 een geslaagd jaar te noemen.