De belangrijkste verandering als gevolg van de samenvoeging is de wijze waarop de uitgeverij zich intern organiseert. Om de auteurs, boekhandels en andere verkoopkanalen in de komende jaren beter te gaan bedienen is een nieuwe organisatievorm noodzakelijk. Auteurs zullen hiervan profiteren doordat de nieuwe uitgeverij borg blijft staan voor inhoudelijke kwaliteit en redactionele begeleiding, ook in een structureel verslechterende boekenmarkt. Bovendien zal de uitgeverij meer tijd en middelen gaan vrijmaken voor marketing.
De nieuwe uitgeverij zal minder imprints op de markt brengen, die stuk voor stuk een duidelijk profiel krijgen. De belangrijkste literaire naam wordt Atlas-Contact, waaronder fictie en non-fictie zal verschijnen. L.J. Veen wordt de lijn voor klassiekers, Business Contact voor de zakelijke markt.
Mizzi van der Pluijm, directeur-uitgever: "Ook in een dalende markt kan een uitgeverij floreren. Door één sterke uitgeverij te creëren in plaats van zes kleinere en het roer op een aantal terreinen om te gooien, verwachten wij het antwoord te hebben op de uitdagingen waarvoor moderne uitgevers in de komende jaren staan."