Panta Rei
PPOD is volwassen geworden, dat is inmiddels wel duidelijk. NBD Biblion lijkt met printen-en-binden.nl een belangrijke speler te zijn geworden in dit segment.
Kleine, nieuwe partijen proberen het traditionele uitgeefbolwerk te slechten. Soms met een duidelijk concept, dan weer met een warrig verhaal zoals bijvoorbeeld Das Mag, waarvan de oprichters naar het mij voorkomt weinig of niets snappen van uitgeven an sich.
Self-publishing is inmiddels relatief zo eenvoudig geworden dat mijn moeder haar memoires zelf zou kunnen uitgeven, mocht zij nog in leven zijn.
Helder businessplan op 2 A4
Zoals met alle innovaties, zullen slechts enkele initiatieven overleven. Dat zijn doorgaans die ideeën waaraan een helder businessplan ten grondslag ligt. Dat hoeven geen vuistdikke rapporten te zijn. Wanneer je in 2 A4-tjes niet duidelijk uiteen kunt zetten waar het over gaat, dan mis je de overtuigingskracht om partijen aan je te binden die je verder kunnen helpen – met name qua investeringen om een bedrijf van de grond te krijgen.
In de tijdschriften- en krantenmarkt begint een hybride publicatievorm langzamerhand de norm te worden. Wanneer je digitaal en print goed op elkaar afstemt, afweegt wat je online zet en wat offline aan de afnemers wordt aangeboden, en waar je wel of niet iets voor in rekening brengt, heb je een goede kans te overleven.
De comeback van analoog
Ik neem ook een terugkeer van digitaal naar analoog waar. Het schijnt dat jonge mensen weer een hang naar fysieke boeken krijgen, naar iets tastbaars in de hand. Datzelfde zie ik in de muziekwereld. Spotify is mooi en handig, doch mist de emotionele component van het vasthouden van een hoes, het luisteren naar kant 2 van een lp (wat is kant 2, vroegen mijn kinderen ooit, opgevoed in het CD en MP3/4 tijdperk, en nu heeft de oudste van de twee zelfs een draaitafel gekocht !). Vinyl is weer helemaal terug van weggeweest.
Onderzoekt alles en behoudt het goede. Zelf combineer ik naar hartenlust de voordelen van self-publishing, self-marketing en PPOD met traditionele vormen van uitgeven, gesteund door een kwaliteitsuitgever die zich door het huidige diffuse digitaal-analoge informatiebos een weg weet te banen. Op reis gebruik ik een iPod of iPad, voor muziek en leesvoer. Thuis een boek en in het weekend een papieren krant, terwijl ik luister naar het gezellige gekraak van een LP.
Wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon. Kies het juiste medium voor de juiste boodschap op de juiste tijd en de juiste locatie. Zolang het maar blijft stromen.