Rabobank somber over boekhandel & uitgeverij
Terwijl binnen het boekenvak door de positieve ontwikkelingen van dit jaar het optimisme voorzichtig toeneemt, sombert de Rabobank over de toekomst.
De Rabobank verwacht voor 2016 bij de boekhandel een volumedaling van tussen de 3 en 5% vergeleken met 2015. Vanwege de aanhoudende prijsdruk en de opkomst van alternatieve producten en diensten die het traditionele productaanbod kunnen vervangen, verwacht de Rabobank dat de omzet in deze branche met meer dan 5% zal dalen.
Ook voor komende jaren wordt een structurele daling van het volume van jaarlijks ruim 3% verwacht. Het aantal boekwinkels zal dan ook de komende jaren naar verwachting verder afnemen.
Ook over de uitgeverijen is de bank somber:
Voor 2016 verwacht Rabobank een daling van het volume voor uitgeverijen van -3% tot -1%. Uitgeverijen hebben te maken met een structurele verandering van de markt. Als gevolg van de digitalisering en internet veranderen de behoeftes van de lezer en adverteerder. Adverteerders verschuiven hun budgetten van print naar online en lezers kunnen op internet bijvoorbeeld veel gratis nieuws en informatie vinden. De advertentieinkomsten en oplages dalen.
Lees verder bij de Rabobank: boekhandel & uitgeverij
De Rabobank verwacht voor 2016 bij de boekhandel een volumedaling van tussen de 3 en 5% vergeleken met 2015. Vanwege de aanhoudende prijsdruk en de opkomst van alternatieve producten en diensten die het traditionele productaanbod kunnen vervangen, verwacht de Rabobank dat de omzet in deze branche met meer dan 5% zal dalen.
Ook voor komende jaren wordt een structurele daling van het volume van jaarlijks ruim 3% verwacht. Het aantal boekwinkels zal dan ook de komende jaren naar verwachting verder afnemen.
Ook over de uitgeverijen is de bank somber:
Voor 2016 verwacht Rabobank een daling van het volume voor uitgeverijen van -3% tot -1%. Uitgeverijen hebben te maken met een structurele verandering van de markt. Als gevolg van de digitalisering en internet veranderen de behoeftes van de lezer en adverteerder. Adverteerders verschuiven hun budgetten van print naar online en lezers kunnen op internet bijvoorbeeld veel gratis nieuws en informatie vinden. De advertentieinkomsten en oplages dalen.
Lees verder bij de Rabobank: boekhandel & uitgeverij