Good artists copy, great artists steal
Da’s een lollige constatering, en zoals ze bij ons zeggen "in elk geintje zit een seintje". Het is dus wel degelijk een serieus te nemen opmerking. Ik voel mee met al die mensen die nu nog boven de tekentafel zitten te worstelen over business modellen en plannen om social media in 2012 een plek in het verdienmodel van de uitgeverij te geven. Mensen die van zichzelf vinden dat ze nog iets moeten gaan verzinnen wat er nog niet is. Pijnlijk.
Social media is niet nieuw meer. En er zullen iedere dag nieuwe social media concepten bedacht worden. Maar dat is niet de taak van de uitgever. De uitgever moet social media zien als een medium als ieder ander. Toen Internet en websites voet aan de grond kregen, was ik aan het afstuderen. Mijn onderwerp was 'Traditionele uitgeverijen en nieuwe media'. Mijn afstudeerbegeleider was op dat moment betrokken in een adviestraject voor een regionaal dagblad. Hij kwam met de vraag die iedereen toen constant stelde. Als je als uitgever je eigen formule op het Internet gaat uitventen, kannibaliseer je dan niet op je print uitgave? Het antwoord daarop was toen en is nu shocking simpel en confronterend. Natuurlijk doe je dat! En als jij het niet doet, doet iemand anders het!!
Steve Jobs, door vele gezien als groot innovator, is bekend om het citeren van Picasso, een groot artiest. "Good artists copy, great artists steal", zou hij hebben gezegd. Zo simpel is het. Je hoeft het wiel niet uit te vinden om social media op te nemen in het verdienmodel van een uitgeverij. Je hoeft het alleen maar te laten rollen.