NRC vernieuwt NRC.Next en website
Met analyses en scherpe commentaren, met tegendraadse columns, met opmerkelijke opiniestukken maar ook met video’s, geluidsfragmenten, interactieve infographics, originele documenten, animaties en archiefstukken.
Kwaliteitsjournalistiek kost geld. Daarom is toegang tot de site betaald. De lezer die nog geen abonnee is, krijgt de eerste paar stukken per maand van het huis. Daarna wordt hij uitgenodigd abonnee te worden.
Ook is er hard gewerkt aan de toegankelijkheid van het nieuws. Niet alleen in de verrijkende online vormen, ook door de sterk verbeterde laadtijden. Zo kan de bezoeker op deze mobile first website veel sneller alle informatie tot zich nemen, gemakkelijker delen en kan het nieuwsaanbod zich in de toekomst aanpassen aan het leesgedrag en het device waarmee de site bezocht wordt door de lezer.
Pay-off ‘Waar is jouw mening op gebaseerd?’
Al in 1970 heeft NRC in de ‘Beginselen’ neergeschreven voor wie de krant wordt gemaakt. Daarbij richt NRC zich ‘tot een publiek dat bereid is om na te denken’, ‘dat we geen meningen willen opdringen’, ‘dat we met vraagtekens willen confronteren die de lezers tot nadenken zullen prikkelen, ‘waarbij we hen kennis laten maken met maatschappelijke stromingen en gebeurtenissen waarmee zij het misschien helemaal niet eens zijn’. NRC kan het 45 jaar later niet beter formuleren in de nieuwe pay off: ‘Waar is jouw mening op gebaseerd?’.