De KLM-huisjes zijn replica’s van bestaande Nederlandse monumenten, en worden sinds de jaren vijftig uitgedeeld in de Business Class. Elk jaar op 7 oktober, op de dag dat KLM in 1919 is opgericht, wordt een nieuw huisje gepresenteerd. Het aantal huisjes is gelijk aan de leeftijd van KLM, op 7 oktober a.s. wordt huisje nr. 96 onthuld. De souvenirs worden wereldwijd gezien als een icoon van ons land, al worden ze geproduceerd in China. Mark Zegeling: ‘Voor mijn boek wilde ik dit gegeven omdraaien. De cover van Delfts blauw porselein verbindt niet alleen verschillende culturen met elkaar, wat in de Gouden Eeuw zorgde voor grote welvaart in ons land, maar het is ook een knipoog naar de innovatieve kracht van Nederland’.
Ranti Tan, directeur Europees Keramisch Werk Centrum:
‘Het EKWC biedt een platform aan kunstenaars om de mogelijkheden van keramiek te ontdekken. De cover van ‘Kingdom by the Sea’ is geïnspireerd op een 17e eeuws tableau van aardewerk en met behulp van de modernste technieken uitgevoerd in porselein. Daarmee slaan we een brug tussen het verleden en het heden’