Persmuseum 100 jaar: 10 bijzondere gastconservatoren
Blendle, Joris Luyendijk, Het Simplistisch Verbond, Avenue, Caroline van Monaco, Louis van Gaal, Beatrix & Claus en Big Brother, de meest uiteenlopende onderwerpen komen voorbij. 10 presentaties met foto's en bewegend beeld, maar ook tekeningen, krantenpagina's en wetsteksten vormen een levendig geheel over persvrijheid, censuur, publieke opinie, propaganda, massamedia en democratie. Het verhaal van 100 jaar nieuws én het verhaal van 100 jaar Persmuseum!
Bij de samenstelling van de expositie werden de gastconservatoren bijgestaan door het team van het Persmuseum en een aantal tentoonstellingsspecialisten. Voor de tentoonstelling is een speciale reclamecampagne ontwikkeld door reclamebureau Kesselskramer. De sponsors die het Persmuseum een warm hart toedragen zijn oa: Roto Smeets, Groeps Publieks Tijdschriften, Het Lucas Ooms Fonds, De Persgroep (Volkskrant, Het Parool, AD, Trouw, etc) en de Vrienden van het Persmuseum.
Het Persmuseum, op 4 november 1915 opgericht door journalistenverenigingen de Amsterdamsche Pers, de Nederlandsche Journalisten Kring en de Nederlandsche Dagblad Pers, heeft zich in de afgelopen honderd jaar ontwikkeld tot het landelijk centrum voor de pers en de politieke prent, met een afwisselend expositieprogramma en een divers educatief aanbod. De verzameling kranten en tijdschriften is inmiddels uitgegroeid tot ruim 120.000 items en de collectie politieke tekeningen telt meer dan 60.000 originelen.