Duits avontuur Blendle in historisch perspectief

Duits avontuur Blendle in historisch perspectief

De formule van Blendle is nieuw. Het is nog het best vergeleken met de zogenaamde syndicatiediensten. Deze diensten geven toegang tot een verzameling kranten- en tijdschriftartikelen op basis van een abonnement. In tegenstelling tot de syndicatiediensten verkoopt Blendle artikelen los. Bovendien richt Blendle richt zich op een breed publiek, terwijl syndicatiediensten zich richten op professionele gebruikers.


Syndicatiediensten
Als de toekomst van Blendle vergelijkbaar is met het verleden van de syndicatiediensten, wacht hen een moeilijke tocht bergopwaarts. De oudste digitale syndicatiedienst LexisNexis dateert uit het begin van de jaren zeventig. In de jaren tachtig voegde het bedrijf de Britse dienst FT Profile (van The Financial Times) toe aan haar portfolio. In 1994 werd LexisNexis overgenomen door Reed Elsevier. De dienst werkt wereldwijd en heeft vooral bedrijven en instellingen als klant. Een concurrerende dienst is NewsEdge, onderdeel van Thomson, de eigenaar van persbureau Reuters.

In Nederland zijn ook pogingen ondernomen om syndicatiediensten op te zetten. In 1987 werd de Nederlandse Pers Databank in Den Haag opgericht. De dienst werd in 1996 verkocht aan krantenuitgeverij PCM en werd onderdeel van het archiefdienst FactLane. Die werd op zijn beurt in 2002 verkocht aan LexisNexis. De syndicatiedienst YourNews werd in 1997 opgericht door Jan van Ottele, die in de internetgekte zo snel mogelijk naar Groot-Brittannië en Duitsland moest uitbreiden.

Lange adem
Of syndicatiediensten winstgevend worden lijkt voornamelijk af te hangen van hoe breed hun portfolio van kranten en tijdschriften is, welke abonnementen ze bieden en of professionele gebruikers aan zich weten te binden. De winstgevendheid is veelal matig. Het duurde meer dan 10 jaar voordat LexisNexis winstgevend was. Het kostte de Britse dienst FT Profile precies 10 jaar om uit de rode cijfers te klimmen. De andere syndicatieveteraan NewsEdge boekte na 11 jaar zwoegen een omzet van 71,5 miljoen dollar. En YourNews verbrandde in vijf jaar 31 miljoen gulden en ging failliet in 2002.

Acceptatie in Duitsland
Ook de historische ervaringen met digitale diensten die naar Duitsland gaan, zijn weinig rooskleurig. Duitsland is nog steeds een land van inkt-tifosi, lezers van bedrukt papier. Nederlandse nieuwsdiensten hebben dat gemerkt bij de export van hun formule naar Duitsland. YourNews werd gedwongen om zich binnen twee jaar na de lancering in Duitsland terug te trekken. Nu.nl merkte ook dat de cultuur en de leesgewoonten in Duitsland anders waren. In 2011 staakte na twee jaar de nieuwsdienst Dnews.de wegens een trage groei.

Groot avontuur
Blendle is dus gestart met een groot avontuur. Wat bijdraagt aan de ongewisse uitkomst is dat Blendle geen syndicatiedienst is en dus geen regelmatige inkomsten uit abonnementen heeft. Veel van de 400 000 gebruikers zijn mogelijk slechts voorbijgangers. Ook in Duitsland zal het interessant worden om te zien hoe snel de Duitse internetgebruikers Blendle zullen accepteren en hoe vaak zij terugkomen om artikelen te kopen.